כנס CDO CLUB ניו יורק 2017

blog
Amit Profile Pic
תאריך פרסום : 30/05/2017
נכתב ע"י עמית קמה



יש יתרון גדול להיות חלק מקהילה גלובלית, אני זוכה להכיר אנשים חדשים, ללמוד על המשותף והשונה בין תעשיות שונות, ארגונים שונים ומדינות שונות. זו הסיבה שאני מקפיד להגיע לכנס השנתי של ה CDO CLUB בניו יורק. זה לא הכנס הגדול ביותר בנושא דיגיטל ובטח לא החדשני ביותר, אבל הוא מספיק גדול בכדי שניתן יהיה לפגוש במקום אחד את ה סמנכ"לי הדיגיטל של לוראל, סטרבאקס, פיצה האט ועריית ניו יורק, ומספיק קטן בכדי שניתן יהיה לפנות אליהם בצורה אישית להכיר וללמוד עוד על הפעילות שלהם.

זה מה שאני אוהב במפגש הזה, כמות הידע שמועברת לצד האווירה האינטימית מאפשרת לך לגשת למנהלים שונים להכיר וללמוד. המפגש השנה כינס מנהלי דיגיטל מגרמניה, פורטוגל, לונדון, טורקיה, הולנד, אוסטרליה, צרפת, וכמובן ארה"ב (וישראל מן הסתם).

יכול להיות שזה רק בגלל שאני מתעסק בעולם התוכן הזה כל כך הרבה זמן, שנראה היה לי שאת רוב המושגים השנה הכרתי וגם המתודולוגיה די חזרה על עצמה, עיקר החידוש היה בהצצה לאתגרים והפעילות של הארגונים בחו"ל. ההבנה שכולם מתמודדים עם אותן דילמות ואתגרים עסקיים מוכיחה שעדיין לא נמצאה נוסחת הקסם לאותה טרנספורמציה רצויה. אבל בהחלט ניתן לראות שהתעשייה סביב הנושא מגלגלת מליונים ברחבי העולם.

Image
 
באופן מפתיע הייתה בכנס נציגות מרשימה של מנהלים ממוסדות אקדמאיים מארה"ב, פורטוגל, לונדון והולנד. עושה רושם שקיימת הכרה בכך שחלק גדול מהיכולת הארגונית לבצע טרנספומציה דיגיטלית מגיע מהיכולות של המנהלים והעובדים, כך שזה מסביר את כמות תוכניות הכשרה שצצות מסביב לעולם.

Data Scale

אחד הנושאים המרכזיים שמבדלים אותנו ממדינות האחרות שהיו בכנס, הוא ה Scale וזה מאד מאד משמעותי. כפי שאנו יודעים דאטה הוא משאב חיוני ביכולת של הארגון לבצע מהלכים דיגיטליים מדוייקים תוך שיפור מתמיד של הפעילות. בעוד שבארץ יש אולי 5 – 6 גופים עסקיים שמרכזים 2 עד 3 מליון רשומות של קהלי יעד. בארה"ב מדינה עם למעלה מ 320,000 מיליון תושבים רוב החברות מתמודדות עם עשרות מיליוני רשומות (ייחודיות).

זה משנה לחלוטין את עומק האתגר שהחברות הנ"ל צריכות להתמודד איתו, החל מעומק ההשקעה בתשתית, ועד לגודל צוות מומחי הדאטה ורמת המומחיות שלהם. אחד התחומים שצומחים הכי מהר בארגונים בארה"ב הוא תחום ה Data Science. הוא גם משפיע בצורה הכי משמעותית בגלל כמות הנתונים שהארגונים יוצרים בזירה הדיגיטלית. לכן פרוייקטי DMP הם חלק אינטגרלי מכל פרוייקט Marketing Cloud.

Image

ה Scale גם משפיע על עומק ההטמעה של כלי השיווק. בארה"ב השיח הוא סביב יישום של סט כלי ה Marketing Cloud ולא רק Marketing Automation כפי שנהוג בישראל. היכולת שלהם להכיל מגוון גדול של טכנולוגיות ולשלב אותם כחלק מפרוייקט שיווקי גדול משמעותי ביחס לכיבולת של ארגונים בארץ.

The CDO Evolution

כמו אצלנו גם בשאר העולם קיים מתח רב בין בעלי התקפידים החדשים לוותיקים, לאורך כל המצגות והפאנלים עלה המתח בין ה CDO ל CMO וה CIO. גם במקרה זה לגודל הארגון יש השפעה משמעותית מכיוון שרוב הארגונים (לפחות אלו ששלחו נציגים לכנס) מסוגלים להכיל בתוך הארגון גם סמנכ"ל דיגיטל וגם סמנכ"ל דאטה לצד סמנכ"לי מערכות המידע והשיווק.

ברור לי שהתמונה מכאן (מהכנס) נראית ורודה שכן זה כנס תחת הכותרת CDO CLUB והקהל שהגיע מייצג ארגונים שהרשו לעצמם לגייס מנהלים בכירים לתפקידי הדיגיטל בעוד שיש בארה"ב מיליוני עסקים קטנים ובינויים שאין ביכולתם למנות בעלי תפקידים שכאלו. לכן בשנה האחרונה מתפתחת תעשייה שלמה של טרנספורמציה דיגיטלית לעסקים קטנים שבארץ כנראה נפגוש אותה בעוד שנה או שנתיים מכיוון שרוב העסקים הגדולים עוד לא פיצחו את הנוסחה.

Return On Relationship

כמו בכל כנס אחר יש נושא שנמצא בכותרות, והשנה היה זה המושג ROR not ROI. כלומר Return On Relationship ולא Return On Investment. האמת שלי זה היה נראה די ברור, Engagement הוא המטבע של העידן הדיגיטלי, תוסיפו לזה שקשה מאד להוכיח ROI בפרוייקט של טרנספורמציה דיגיטלית בשל התהליך הארוך, עמוק השינוי התרבותי התהליכים החדשים והטכנולוגיות החדשות. ותבינו למה מנהלים מעדיפים להציג הצלחה בחיבור (Engagement) והקשר (Relation) ללקוחות. בנוסף הרבה יותר קל למדוד Engagement ברשתות החברתיות ובאינטרקציות השונות בנכסים הדיגיטליים של הארגון מאשר להוכיח ROI.

Image

ROR מאפשר לשים את שביעות רצון הלקוח מדד שהוא מאד חשוב לכל ארגון בראש סדר העדיפויות. כמובן שבארגונים שפועלים נכון, למדד ה ROR יש השפעה ישירה על ה ROI. אלא שאת התוצאות של הראשון ניתן לזהות בטווח הבינוני בעוד שאת ה ROI בדרך כלל ניתן למדוד בטווח הארוך יותר.

The Advantage of being small

בכל זאת יש לנו יתרון לגודל. ארגונים בארה"ב ואירופה מתאפיינים בתהליכים ארוכים ובתנועה איטית. אם נראה לנו שבארץ בארגונים הגדולים דברים זזים לאט, המנהלים ששוחחתי איתם מתארים תהליכים ארוכים של שנים.

כמו אצלנו הם מתמודדים עם פוליטיקה ארגונית, ותיעדוף משימות מיידיות. אלא שאם אצלנו כל מנהל או עובד חובש 4 כובעים ומאד מאד עסוק בתפעול של תפקידו, בארה"ב יש צוותים הרבה יותר גדולים אלא שקשה מאד לכנס את כולם סביב אותה תפיסה וליישר את כולם לתוך אותו מסלול עשייה.

בנוסף האופי האירופי והאמריקאי הרבה יותר שמרני, הם פחות מוכנים לקחת סיכונים ולבצע ניסויים עסקיים גדולים, לכן החדשנות בעסקים הגדולים מאד איטית. תרבות העבודה עם סטארטאפים קיימת תודעתית אבל הרבה פחות פרקטית, רובם גם מאד רחוקים פיזית ממרכזי החדשנות ולכן פחות חשים את השיבוש בתוך הארגון.

לסיכום

ברמת הידע והדיון עשינו בשנה האחרונה בארץ דרך מאד ארוכה והדבקנו פער של כמה שנים. בתור מדינה קטנה אנחנו חסרים את ה Scale לעשות שימוש מסביבי בנתונים בכדי באמת לייצר שינוי עסקי, יש לנו גם הרבה פחות מקורות נתונים מאשר בארה"ב. אך מצד יש לנו יתרון גדול בזריזות וביכולת שלנו לחשוב מחוץ לקופסא ולאמץ חדשנות. עכשיו נותר רק ליישם !!

תגובות