×

משרטטים מסלול עסקי מחדש – שימו לב לקפיצה הגדולה של תחום הבריאות הדיגיטלית.

blog
Amit-ProfilePic.jpg
תאריך פרסום : 14/05/2020
מאת : עמית קמה, בעלים, קמדיה דיגיטל בע"מ

בשנים האחרונות ראיתי איך ארגונים גדולים ובינוניים מתמודדים עם המושג המאד אמורפי שנקרא טרנספורמציה דיגיטלית. בניגוד להייפ סביב נושאים טכנולוגיים בעבר, לטרנספורמציה הדיגיטלית יש אין ספור ביטויים, משמעויות ותפיסות עולם. מכיוון שהתחום כל כך רחב כל ספק ויצרן שעוסק בייעוץ ארגוני או טכנולוגי לוקח את התפיסה ומעצב אותה בכדי לקדם את האג'נדה שלו.

ולומר את האמת, עשור לאחר שהמושג צץ לחיינו, מלבד שניים או שלושה ארגונים גלובליים כמו סטארבאקס, אמזון, דומינוס פיצה, zappos ואולי עוד כמה אחרים שהצליחו למצב את עצמם בתודעה כמובילים בתפיסת חויית הלקוח וההפעלה הדיגיטלית, ברוב הארגונים עדיין מתקשים לתפוס את הפרספקטיבה הרחבה של השינוי.

בכל העולם מדברים על רעידת האדמה הדיגיטלית שהמצב החדש הביא לחיינו, וזאת לאור השינוי שנכפה עלינו תחת הכותרת ריחוק חברתי וצמצום פעילות העסקים.

אבל מי שבוחן את מה שקרה בתקופה האחרונה בעין מקצועית יכול להבחין בבירור בין המנצחים והמפסידים של המיני מהפכה שאנו רק מתחילים לצאת ממנה בימים אלו, ואני מניח שרבים יסכימו איתי שלפחות תפיסתית (וזה מא דמשמעותי) ניכר ניצחון משמעותי ל Digital Health אל מול תעשיות רבות אחרות בהם נדרש בדק בית משמעותי.

לא צריך להיות מומחה גדול בכדי להרגיש את קפיצת המדרגה שהתעשייה הזו עברה בחודשיים האחרונים, מאחורי החזות הדיגיטלית מסתתר שחרור מסיבי של פרוייקטים רבים שהיו בשלב תכנון או פיילוט במשך זמן רב, זאת לצד צמצום רעש הרקע של המתנגדים הקולניים לשינוי ולדיגיטל.

כמו בכל שאר התעשיות, גם תחום הבריאות לא חף מטעויות ובעיות שירות, זה אפילו מתבקש לאור השינוי המהיר והקיצוני שהם עברו בחודשים האחרונים. אך בבת אחת תעשייה שלמה נדרשה לעבור לערוצים דיגיטליים וכל הארסנל הדיגיטלי (טכנולוגי) הזמין (והלא זמין) נשלח לחזית המאבק על ליבו של הלקוח.

כמה דוגמאות מאד פשוטות להבנה ומאד מוכרות : (וזה רק חלק קטן).

מכבי השיקה לפני זמן רב את אפליקציית הבינה המלאכותית K שמסייעת בהבחנה ראשונית של המחלה על ידי זיהוי של סימפטומים של מטופלים דומים, ועושה רושם שהשימוש בה זכה לדחיפה משמעותית בזמן הקורונה.


בכללית הרחיבו את הערוצים בהם ניתן השירות, והרפואה מרחוק זכתה לתנופה משמעותית ורב ערוצית הכוללת את Tyto רכיב טכנולוגי שנמצא איתנו כבר שנתיים אך זכה לדחיפה מאד משמעותית בתקופה האחרונה.

כל קופות החולים אימצו בצורה כזו או אחרת את מודל ה eCommerce והתאימו אותו לעולם רכישת התרופות, תחום המצוי תחת רגולציה כבדה. בתחילה כמודל שנועד לסייע לאוכלוסיה המבוגרת שנמצאת בסיכון אך מהר מאד הורחב כפתרון לכלל האוכלוסיה.

 
הפשטות שבמובן מאליו.

כל הדוגמאות המוצגות נראות מאד פשוטות. ללקוח (צרכן או מטופל) נוספו אפשרויות רבות לקבלת שירות, תוך שיפור החוויה בתקופה שבה לכל האוכלוסיה קשה, בטח לאלו שנדרשים לסיוע רפואי. ולמרות האתגרים הגדולים שכל מייזם דיגיטלי שכזה חווה, בסך הכל נדמה שהאוירה סביב המהפכה שהתחום עובר מתקבלת על ידי הציבור בחיוב (גדול).

איך זה קשור אליכם ? הנה כמה תובנות :

מאחורי כל מיזם כזה יש חודשים רבים של הכנה, תכנון ושכנוע. העובדה שהכל פרץ בבת אחת היא לאור ההזדמנות הגדולה שהקורונה יצרה. האם יש לכם פרויקטים דיגיטליים שישבו על המדף זמן רב ועכשיו הקרקע בשלה יותר גם בצד שלכם וגם בצד הלקוח ?

לקוחות עברו לערוצים הדיגיטליים בעיקר כי לא הייתה להם אלטרנטיבה אחרת, זה ממש לא מצדיק שירות בינוני וחוסר יכולת לתת מענה לצרכים שלהם. אם נדמה לכם שהלקוחות יסלחו לכם על חוסר זמינות, חוסר שקיפות, חוסר יכולת לספק את הסחורה, אז לא הבנתם נכון את ההזדמנות שנוצרה. נצלו את התקופה למיקוד ושיפור הפעילות בערוצים הדיגיטליים שהפכו למשמעותיים יותר מתמיד.

פשוט – אם זה לא יהיה פשוט זה לא יעבוד. אל תצפו מהלקוח להתאמץ עבורכם, יש כל כך הרבה אלטרנטיבות טובות אחרות שגם בימים שנראה שההיצע הצטמצם למעשה הדיגיטל הרחיב אותו משמעותית.

חל שינוי בתפיסת הדיגיטל בקרב רוב הלקוחות, הם נדרשו להכיר את הערוצים החדשים טוב יותר, אבל הם גם מבינים טוב יותר עובד טוב ומה דורש שיפור. - הם הפכו לדיגיטליים יותר מה שדורש מכם מאמץ גדול יותר להדביק את הפער.

בהמשך ישיר לנ'ק הקודמת – נצלו את האוירה הכוללת והשיח הציבורי סביב הדיגיטל. מה שהיה בעבר שיח מומחים הפך לחלק מהשגרה היומית של כולם. מצאו את ההזדמנות שלכם לתת מענה דיגיטלי לצורך של הלקוחות בתוך השגרה החדשה שלהם.

חשוב מאד להבין, איקומרס ושימוש ב Zoom הם אמצעים דיגיטליים מצויינים להמשכיות עסקית, אך הם בסך הכל עוד טכנולוגיות. חשבו לטווח הארוך כיצד הפעילות העסקית יכולה לייצר ערך חדש, באמצעות ערוצים חדשים, ללקוחות נוספים (וכמובן הקיימים) – זו הטרנספורמציה הדיגיטלית שאתם מחפשים.

 בהצלחה !!!

תגובות