×

טרנספורמציה בקצוות הארגון – מחלקת הייצור בשרשרת הערך הדיגיטלית.

blog
Speaker_AmitKama.jpg
תאריך פרסום : 19/09/2017
מאת : עמית קמה, מנכ"ל, קמדיה דיגיטל בע"מ

ככל שמתרחקים מהליבה הדיגיטלית של הארגון הולכת ופוחתת האוריינות הדיגיטלית של העובדים ואיתה הכלים והיכולות הדיגיטליות של היחידה העסקית כולה. ארגונים רבים נוטים להתמקד בדיגיטליזציה של המפגש בין הארגון ללקוח ושוכחים את הטרנספורמציה של יחידות ה Back Office.

אך במסע הדיגיטלי אסור להשאיר אף אחד מאחור, למעשה היכולת הארגונית לבצע טרסנפורמציה תלויה ביכולת של הארגון כולו להתאים את עצמו לעידן החדש, ולא רק במקומות שהחזר ההשקעה נראה המהיר ביותר.

רצפת הייצור היא אחד המקומות שבהם הדיגיטציה הכי פחות זוהרת אך לעיתים קרובות בעלת הערך הגבוה ביותר לארגון. במציאות בה רוב מובילי הטרנספורמציה מגיעים ממחלקות השיווק, הדיגיטל או מערכות המידע לצד המורכבות שבהטמעת תהליכי עבודה דיגיטליים והחלפת מערכות ברצפת הייצור ותבינו למה אלו המקומות האחרונים אליהם מגיעים בתהליך הטרנספורמציה.

התנאים הנכונים לשינוי.

בשנים האחרונות נרשמת ירידה דרמתית בעלויות הסנסורים, תשתיות העברת המידע, כוח המחשוב ומערכי אחסון המידע. הביצועים של כלי ניתוח הנתונים גדלים בהתמדה אודות לטכנולוגיות ניתוח נתונים בזיכרון, מסדי נתונים מהירים יותר, וטכנולוגיות בינה מלאכותית.

מערכות הענן הופכות לזמינות, בטוחות ונגישות, ומאפשרות לארגונים לפתחת ממשקים מהירים ונגישים. הזמינות והמהירות של תקשורת הנתונים והאינטרנט מאפשרים לכל מערכת (כמעט) לתקשר עם מכונות אחרות ועם מרכזי התפעול הארגוניים. מכשירי כף יד או מחשוב לביש הפכו את קו הייצור בחזית הארגון לקל, פשוט וחכם יותר.

שילוב נכון של כל היכולות החדשות מאפשר התייעלות תפעולית משמעותית, חסכון כספי,הפחתת תקלות, מקסום הפרודוקטיביות אך גם שיפור משמעותי בהצעת הערך והחוייה ללקוח בקצה השני של הארגון.

מערכות ועובדים חכמים יותר.

הנטיה המיידית היא לחשוב שדיגיטציה בתהליכי ייצור משמעותה פיטורים מסיביים של עובדים. אכן ברוב תהליכי ההטמעה של מערכות חכמות מייתרת את העובדים האנושיים, זו מציאות שיהיה קשה להילחם בה. אך במקביל טכנולוגיות דיגיטליות הופכות את עובדי הייצור לחכמים באמצעות הנגשה מיידית ובמאמץ נמוך של מידע רלוונטי לביצוע עבודתם.

שימוש במשקפי מציאות רבודה מאפשרים להקטין בצורה משמעותית את כמות התקלות והטעויות בפס הייצור ובארגונים רבים משתמשים בזמן הפנוי בכדי לפתח את היכולות הטכניות של אותם עובדים.



במקביל השילוב של חיישנים במערכות הייצור וחיבורם לרשת מאפשר ניטור וניתוח מקביל של מערכות רבות בזמן אמת, מה שמאפשר שיפור ניכר בביצועי המערכות, התייעלות אנרגטית ואמינות גבוהה של התוצרים. לצד כל אלו בקרה מתמדת על מצב המערכות מאפשרת טיפולי תחזוקה מונעים לפי "בקשת המכונה" ולא טיפולים תקופתיים יקרים מה שמקטין משמעותית את זמני ההשבתה ומאריך את חיי הציוד.

תאומים דיגיטליים.

כבר שנים רבות שחברות עושות שימוש במודלים דיגיטליים לתכנון ובדיקה של המוצרים שלהם טרם עלו על פס הייצור, אלא שכיום באמצעות היכולות הדיגיטליות המתקדמות פס הייצור כולו עובר דיגיטציה וולידציה לפני שהארגון נדרש להוציא דולר (או שקל) אחד על חומרה.

תאום דיגיטלי (Digital Twins) הוא חלק מתפיסת ה Industry 4.0 בה משכפלים מוצר פיזי בצורה דיגיטלית. לא מדובר רק על ה Blueprint של המוצר, התצורה או העיצוב שלו, אלא שכפול כמעט אמיתי של הפיזיקה, התנאים הסביבתיים והפעילות המוטורית והמכנית של המוצר בכדי לבחון אותו בתנאי אמת בעולם הפיזי.



באמצעות שכפול דיגיטלי של סביבת הייצור מנהלי הייצור יכולים לבחון את התצורה היעילות והפריסה של פס הייצור לפני רכישת הציוד בפועל. במקביל היכולת לייצר אבות טיפוס דיגיטליים של המוצרים שיעברו בתהליך הייצור מאפשרת למעצבי המוצר, מנהלי רכש, מנהלי מכירות, אנשי שיווק ומנהלי הייצור לשפר את איכות המוצר, להקטין בעיות תפעוליות ולתכנן את כל שרשרת הערך בטרם נוצר מוצר פיזי.

במקרים רבים התאום הדיגיטלי של המוצר מאפשר ללקוחות פוטנציאליים לחוש את המוצר ולספק משוב חיוני עוד בשלבי התכנון. תחשבו כמה עוצמתי לקחת את יכולות ה A/B Testing מעולמות פיתוח התוכנה והפעילות הדיגיטלית השיווקית ולהכיל אותה על פיתוח מוצרים פיזיים עוד בשלב התכנון.

רובוטיקה ואוטומציה בשירות חויית הלקוח.

שילוב של רובוטיקה ואוטומציה בפס הייצור משמעותה גמישות רבה יותר באופן שבו פועל פס הייצור וצמצום המרחק בין הדרישות המשתנות של קהל הלקוחות והיכולת לבצע התאמות מהירות לדרישות שלהם כבר בשלב הייצור. עד לפני כמה שנים הגודל וגסות הפעולה של זרועות רובוטיות מנעו מהם לעבוד לצד פועלים אנושיים בסביבת הייצור. כל זה משתנה כיום עם כניסתם של רובוטים גמישים, קלים לתפעול וחכמים יותר.



רובטים אלו מאפשרים את כל הערכים המוספים של פס ייצור רובוטי ואוטומטי לצד גמישות גדולה ויכולת לבצע שינויים מהירים. פס הייצור ניתן לשינוי מהיר ומתמיד בכדי לענות על הצרכנים המשתנים של דרישות השוק, מוצרים שונים יכולים לעבור באותו פס ייצור עם התאמות מינימליות לציוד, והכי חשוב ניתן לתת מענה לרוח "חויית הלקוח" הארגונית באמצעות פרזונליזציה של המוצרים שעוברים בפס הייצור.

משתפים את הלקוח בייצור.

יותר ויותר ארגונים פותחים את תהליכי הייצור לקהל הלקוחות כחלק מתהליך רחב של Mass-Customization ן Co-Creation. מחירם היורד של מדפסות התלת מימד, איכות החומרים ויעילות ההדפסה הפכו את התהליך לנגיש פשוט וזול.

היכולת לספק Blue-Print פתוח ללקוחות ולאפשר להם לשחק איתו בכדי לפתח גרסאות אישיות למוצר הבסיס מגדילה בצורה משמעותית את נאמנות הלקוחות והופכת אותם לא רק לצרכנים של המותג אלא לחלק פעיל מהמותג.



מדפסות תלת מימד מאפשרות לייצר מוצרים שבעבר לא ניתן היה לייצר עם מערכות מסורתיות. ובכך מגדילות את סל המוצרים שהחברה מסוגלת לספק במקביל לחדשנות העסקית.

לסיכום.

הטמעת דפוסי חשיבה ותהליכי עבודה דיגיטליים, ניצול הדאטה בתהליכי הייצור, סנסורים וכלים דיגיטליים נוספים יוצרים הזדמנויות רבות לשיפור ויצירת הצעת ערך חדשה ללקוחות הקצה. מכונות חכמות שמקטינות את זמני ההשבתה, מתריעות על תקלות לפני שהתרחשו, וחוסכות כסף מסייעות לקדם את היכולות של הארגון והכנתו להתמודדות עם העידן החדש. כל זאת לצד מוצרים חכמים שלא ניתן היה לייצר בעבר, פרסונאליזציה וחויית לקוח משפורת הם רק חלק קטן מההזדמנויות שמסתתרות בטרנספורמציה הארגונית של רצפת הייצור.

תגובות