×

המהפכות בעידן הדיגיטלי

blog
Amit-ProfilePic.jpg
תאריך פרסום : 09/05/2014
מאת : עמית קמה, בעלים, קמדיה דיגיטל בע"מ

המהפכה הדיגיטלית משבשת מוסכמות ומשנה את דפוסי הפעילות של כולנו. חברות ייצרניות מתאימות את המוצרים שלהם לדרישות הלקוח, מערכות טכנולוגיות מדווחת על מצבן בזמן אמת, ואזרחים דורשים שירות דיגיטלי מהממשלה והרשויות המקומיות. אלו רק חלק קטן מהשינויים בעידן הדיגיטלי. בפוסט זה נתאר מספר שינויים אשר מתאפשרים אודות לטכנולוגיות הדיגיטליות החדשות.

מייצור המוני לייצור המוני מותאם אישית.

אחד המשפטים המפורסמים של המאה הקודמת היה של הנרי פורד – "תוכלו לבחור רכב בכל צבע כל עוד הצבע הוא שחור" במשך שנים הבסיס לגידול וצמיחה של חברות ייצרניות היה היכולת לייצור את אותו מוצר עם אותם מאפיינים בכמויות גדולות.

בשנים האחרונות חברות רבות השקיעו מאמצים בהפיכת תהליכי הייצור שלהם לתהליכים מבוססי ייצור בדיוק בזמן (Just in time production) וייצור לפי דרישה (Built to order) על מנת להתאים את המוצרים שלהם טוב יותר לדרישות הצרכנים. למעשה החברות עשו ניסיון להתאים את המוצרים שלהם בצורה טובה יותר לצרכים האישיים של הלקוח.

כיום כאשר הצרכנים עושים שימוש כה רחב ברשתות החברתיות כגון פייסבוק, טיוויטר או לינקדאין בשילוב הניתוח האנליטי שמתאפשר אודות לביג דאטה וכניסת האינטרנט של הדברים, ניתוח המידע משני הערוצים הנ"ל מאפשר לייצרנים להפיק מידע רב שמסייע בצפי ובתהליכי הייצור.

מהרשתות החברתיות ניתן לקבל ניתוח של מגמות אהדה או דרישות למאפיינים חסרים במוצרים של החברה לפי דפוסים דמוגרפיים, לדוגמא גיל או ארץ מוצא. ומהסנסורים של המוצרים הקיימים ניתן לנתח דפוסי שימוש והתנהגות של לקוחות קיימיים וגם במקרה זה ניתן להתאים את דפוסי השימוש לנתונים דמוגרפיים. מידע זה מאפשר לתת מענה מדוייק לצרכים האישיים של כל לקוח בהתאם לגילו, ארץ המוצא שלו או המין שלו. באמצעות טכנולוגיות שהופכות את המוצר לחכם כבר בפס הייצור הוא יכול לדווח כיצד הוא אמור להיראות ואם אילו מאפיינים. בצורה זו ניתן לאזן בין ההתאמה של המוצר ללקוח וייעילות הייצור ההמוני.

במהלך השנים הוכנסו יותר יותר טכנולוגיות לתהליכי הייצור שאפשרו יצירת מוצרים מותאמים אישית אך המוצרים עצמם נותרו פסיביים. כיוםפ עם האינטרנט של הדברים מוצרים יכולים לדווח לפס הייצור כיצד עליהם להיראות. כך נוצרה המהפכה הדיגיטלית סייעה בפיתוח מוצרים מותאמים אישית.

מתיקונים למניעת כשלים (Preparing).

במשך שנים תיקונים של כשלים במערכות טכניות ומערכות טכנולוגיות כגון מנועים, מחשבים, סורקים רפואיים וכו' היו מוקד דאגה למהנדסים וטכנאים. התהליך של כשל טכני ותיקונו היו מנת חלקם של מכשירים ומוצרים בכל צורה וגודל. והטיפול בתקלות במערכות אלו היה מאז ומתמיד תהליך תגובתי או תחזוקתי אבל מעולם הוא לא פרו-אקטיבי. במשך שנים טכנאים קיוו לפתרון אשר יאפשר להם להקטין למינימום את הזמן הנדרש לתיקון תקלות חומרה. שתי השיטות הנפוצות לצמצום תקלות במערכות טכנולוגיות היו פעולות תחזוקה תקופתיות בלא קשר למצב הציוד או הפיכת המערכות לפשוטות יותר על מנת לצמצם את כמות התקלות שהתרחשו כתוצאה משימוש שגוי.

כיום באמצעות שילוב טכנולוגיות דיגיטליות כגון אינטרנט של הדברים (IoT) במוצרים ומערכות טכניות ניתן להעביר כמויות גדולות של נתונים על גבי רשת האינטרנט למרכזי מידע בהם המידע מנותח בזמן אמת במטרה לצפות חריגות אשר עלולות להתפתח לתקלות ולטפל בהן מראש בטרם הפכו לכשלים טכניים. כך גם היצרנים וגם הצרכנים יכולים להיות בטוחים שהמוצר יתפקד לאורך זמן רב.

ממוצרים טכנולוגיים למוצרים דיגטליים.

במהלך העשורים האחרונים מערכות המידע עברו מספר גלים של חדשנות. בתחילה האתגר הגדול שניצב בפני הארגונים היה בחירת המיינפריים המתאים. ואחר כך התאמת השרתים לדרישות השונות של המחלקות בארגון. בעשור האחרון המיקוד היה בבחירת התוכנות שיש לפתח או אילו מוצרי מדף (תוכנה) ליישם.

לתקופות אלו היה מאפיין משותף. הפרוייקטים היו ארוכים לפעמים עד כדי מספר שנים. פרוייקטים רבים נכשלו בגלל שהדרישות הארגוניות והצרכים של השמתמשים השתנו עוד לפני שהפרוייקט הסתיים והושק בארגון.

לאורך השנים היה ברור שהמנהלים בארגון אינם מבינים את שפת המחשוב. המונחים היו מורכבים מידי והמנהלים שלא היו טכנולוגיים התקשו להבין את השפה והמינוחים. התוצאה הייתה פער בין סמנכל הטכנולוגיות וההנהלה הבכירה אשר התייחסה באופן מסורתי למחשוב בתור עלות תפעולית ולא כמרכז חדשנות בארגון עבודה אשר גרמה לבזבוז של מאשבים והזדמנויות לאורך השנים.

כיום הכל משתנה שוב. הטכנולוגיה הדיגיטלית הופכת צרכנית ומנהלים בכירים מתוודעים למונחים הדיגיטליים בחייהם הפרטיים. אפליקציות מובייל, שרותי ענן, ורשתות חברתיות הן רק חלק מהטכנולוגיות אשר מאפשרות לארגונים לשפר את התהליכים העיסקיים שלהם בצורה מהירה תוך יצירת שקיפות תפעולית וחסכון כספי באמצעות הטמעה של טכנולוגיות חדשניות בשירותים ובמוצרים שהארגון מספק הופכת מחלקת המחשוב וסמנכ"ל הטכנולוגיות בראשה לגוף אשר מאפשר ומסייע ביצירת הכנסות.

צרכנים דיגיטליים דורשים שירותי ממשל דיגיטליים.

כיום יותר מתמיד מרבית האוכלוסייה עושה שימוש באמצעים דיגיטליים על מנת לתקשר בחיים הפרטיים והעסקיים. אוכלוסייה זו אינה מוכנה לקבל יותר שירותי ממשל איטיים, בירוקרטיים הבאים לידי ביטוי בתורים ארוכים, מילוי אין סוף טפסים ושירות ירוד.

כיום קיימת צפייה ברורה מגופי הממשל שידעו לספק שירותי און ליין (מכוונים), המבוססים על אוטומציה של תהליכים, שיתוף מידע בין ארגוני, וניצול היכולות הטכנולוגיות להעברה בטוחה ומהירה של אינפורמציה בין האזרח לשרותי הממשל. המטרה היא שירותים ממשל זמינים ומהירים כפי שגופים עסקיים חדשניים יודעים לספק.

חדשנות מסוג זה תסייע למדינה לשפר תהליכים פנים ארגוניים, להגדיל את שביעות רצון התושבים ולהפחית משמעותית את הבירוקרטיה שתביא להתייעלות וחסכון כספי רב. ניצול המהפך הדיגיטלי על ידי מוסדות השלטון היא הבסיס לצורך טיפול במידע הדיגיטלי שנוצר על ידי האזרחים.

הטכנולוגייה ליישום שירותי דיגיטל לאזרח כבר קיימת וכל שנדרש ממסודות השלטון והפוליטיקאים שמנהלים אותם היא לאפשר שקיפות וניצול האמצעים הדיגיטליים הקיימים על מנת לאפשר חדשנות ושיפור האמון בין האזרח לממשל.

מטלפונים ניידים לטלפונים חכמים (מערכות עיבוד נתונים ניידות).

הפריצה של הטלפונים החכמים התאפשרה כתוצאה משילוב מספר טכנולוגיות חדשניות :

  • יכולות עיבוד מסיביות במעבדים קטנים אשר צורכים כמות קטנה של אנרגיה.
  • השקעה של חברות הטלקום בתשתיות אינטרנט ופריסה עולמית וכמעט בכל מקום.
  • ממשק משתמש איטואיטיבי וקל לשימוש בעיקר לאנשים שאינם טכנולוגיים.
  • שילוב של אפליקציות הניתנות לפיתוח באופן פשוט ושילובן במערכות ההפעלה של המכשירים הניידים.
  • מרכזי נתונים בענן אשר מסוגלים לשמור ולנתח כמויות גדולות של מידע בלתי מובנה.

אחד המרכיבים העיקריים במהפכה הדיגיטלית היא טכנולוגיית המובייל וכלכלת האפילקציות שבאה בעקבותיה. השינוי בדפוסי הפעילות היום יומית של האנשים שמשתמשים בטלפונים חכמים חריגה בהיקפה לעומת כל השינויים הטכנולוגיים שהתרחשו בעשרות השנים האחרונות. כיום הטלפון החכם משמש למאות פעילויות שונות החל מתקשורת אישית ועסקית, חיפוש ואיתור מוצרים ושירותים שברצוננו לרכוש, או מוצרים ושירותים אותם אנו מוכרים. תשלום חשבונות, ניווט בדרכים, ושיתוף ואיתור מידע.

לסיכום.

המהפכה הטכנולוגית בעיצומה וכנראה שאנו רואים כיום רק את קצה הקרחון בפוטנציאל הדיגיטלי. ערים חכמות, רכבים אוטונומיים, רובוטים ומכונות לומדות הן חלק מהטכנולוגיות החדשות שיפרצו לחיינו בשנים הקרובות ויעצימו את השינוי הדיגיטלי שכולנו חווים.

תגובות