×

המניעים הנכונים לטרנספורמציה הדיגיטלית.

blog
Amit-ProfilePic.jpg
תאריך פרסום : 28/03/2017
מאת : עמית קמה, בעלים, קמדיה דיגיטל בע"מ

בבסיס המטריצה הדיגיטלית נמצאים המניעים העסקיים שדוחפים את הארגון לבצע טרנספורמציה דיגיטלית. אחת התופעות המאפיינות את התקופה האחרונה היא לחץ הולך וגובר מצד בעלי חברות ודירקטורים בכירים להצעיד את הארגון במסע דיגיטלי מבלי למקד את ההנהלה הבכירה בסיבות בגינם הארגון צריך לצאת למסע.



מיפוי המניע או המניעים בגינם נדרשת טרנספורמציה דיגיטלית חשובים לא פחות מהתהליך עצמו. וברוב הארגונים השלב הכל כך בסיסי הזה לא מבוצע כלל או שהוא נשען על המשפט המהדד, אם לא תעשו זאת תיכחדו תוך פחות מעשור.

אומנם כמעט כל תעשייה סובלת כיום מסוג של שיבוש וחדשנות, אך כל ארגון חווה את השיבוש בצורה אחרת ולכן צריך להגיב אליו בהתאם. יסודות נכונים יגדירו את כל שרשרת הערך לתהליך הטרנספורמציה. מי הם העובדים שיש לגייס, מה הם המאפשרים הדיגיטליים (טכנולוגיים) שצריך ליישם ואילו שיטות הארגון צריך ליישם וללמוד. ובסוף כמובן הגדרת הצעת הערך החדשה ולצד פיתוח מודלים עסקיים חדשים.

מיפוי האתגרים איתם מתמודד הארגון יסייעו לו להחליט ולתעדף את המשימות איתם הוא מתכוון להתמודד לאורך מסע הטרנספורמציה, כי במציאות מחוץ לעמודי הבלוג אי אפשר לעשות הכל בבת אחת.

איומים או הזדמנויות.

ככל שתעמיקו בהבנת המניעים ככה תוכלו לתת להם מענה נכון יותר, להלן מספר דוגמאות להשפעות הכלכלה הדיגיטלית וההתנהגות הלקוחות על הפעילות הארגונית. אלו רק דוגמאות ובחלק מהארגונים ההשפעה רחבה יותר, ובאחרים מצומצמת

השפעת השקיפות על המחיר והרווחיות.
טכנולוגיות הדיגיטל יצרו סוג חדש של שקיפות ארגונית, לקוחות משווים בקלות מחירים, משתפים את שביעות הרצון שלהם מהשירות, ואת הביצועים של המוצרים שהם רוכשים. המעבר שלהם מספק שירות אחד לשני או ממוצר למוצר נמצא במרחק לחיצת כפתור.

כתוצאה מכך ארגונים רבים נאלצים להתמודד בזירות חדשות של השוואת מחירים, תפיסה מותגית ברשת ופלטפורמות המלצה שונות לשירותים. במרבית המקרים זה גורר לחץ הולך וגובר על המחיר וצורך לשפר את את איכות המוצר או השירות. ארגון שלא מכין את עצמו להתמודדות עם התופעה נגרר למלחמת מחירים שבמקרים רבים פוגעת ברווחיות.

מצד שני ארגונים שמשכילים לנצל את הזירה הדיגיטלית לשיפור חויית הלקוח שבצידה התייעלות ארגונית (עם דגש על חויית הלקוח) יוכלים לנצל את השינוי תוך הצדקת המחיר בחוייה מועשרת וייחודית שבתורה תצדיק את הפרמיה המתאימה.

תחרות באמצעות דיגיטל ממקומות לא צפויים.
תחרות בתוך התעשייה הייתה קיימת מאז ומתמיד, אך השינוי המשמעותי שהדיגיטל הביא עימו היא יכולת השיבוש מארגונים שנמצאים דווקא מחוץ לתעשייה. במקרים רבים הם המשבשים המשמעותיים ביותר.

זה יכול להיות סטארטאפ קטן עם רעיון מקורי שמטפל בבעיה אחת בתוך שרשרת הערך שפוגעת בחויית הלקוח שנמצאת מתחת לראדר המיידי של הארגון. או תחרות מארגוני ענק דיגיטליים כמו אמזון, גוגל או אפל שפולשים לתעשייה ומשבשים לחלוטין את הצעת הערך כפי שהיא נתפסה עד היום על ידי הלקוחות.

העובדה שארגונים קטנים יכולים לבנות מותג על גבי הזירה הדיגיטלית עם נוכחות פיזית מצומצמת, או להפוך את המותג או המוצר שלהם לויראלי בעבודת קראייטיב נכונה, מעצימה בצורה משמעותית את המשמעות של המושג תחרות.

API economy / Platform economy.
את הארגונים המפורסמים שקמו על בסיס ה Platform economy שאחד הענפים שלה היא כלכלה שיתופית כולנו מכירים. לעשות Uberezation לתעשייה הפך למטבע לשון, וחברות כמו AirBNB, Gett, Uber ורבים אחרים שינו לחלוטין את השרשרת הערך בין הלקוח לנותן השירות וגרמו לארגונים רבים פגיעה כלכלית קשה. אלא שכיום קם זן חדש של ארגונים עם מודל עיסקי פשוט שנקרא "insource", אלו ארגונים שנולד לתוך הזירת הדיגיטלית עם תפיסת API economy שמסייעת להם לשלוח את הזרועות שלהם ברחבי הרשת ולהתחבר לארגונים גדולים אחרים ולספק דרכם את השירותים והמוצרים שלהם.

ארגונים גדולים מזהים את התופעה וכמענה מפתחים תפיסת Plug & Play שמאפשרת לאותם "insource" להתחבר אליהם בצורה פשוטה ומהירה. כך ארגונים מרחיבים את מצע השירותים והמוצרים שלהם על התשתית הדיגיטלית באמצעות גורמי צד שלישי בצורה אג'ילית מהירה. דוגמאות לכך ניתן למצוא בתעשיית התיירות, בנקים, תעשיית הרכב ועוד.

היתרון "הנעלם" של כוח עבודה מקצועי (מקצועות ישנים).
ארוגנים רבים בנו את שמם על פיתוח הון אנושי המתמחה בתהליכי עבודה מושלמים תפעולית, והכשרה מסיבית של העובדים לבצע פעולות מדוייקות ביעילות גבוהה. אלא שכיום בעידן הדיגיטלי ארגונים קטנים עם תקציבים מצומצמים עושים שימוש הולך וגובר בטכנולוגיות אוטונומיות בכדי לענות בצורה מהירה וזולה על הצורך לבצע תהליכים מהירים, זולים ומדוייקים, ובכך להגיע לשוק מהר יותר ובמחירים נמוכים. פעולות שגרתיות שמבוצעות על ידי רובוטים כדוגמת Sawyer , תהליכי Self-Service, או אפילו קבלת שירות בצורה אוטונומית משנים את האופן שבו ארגונים פועלים.

דוגמאות לכך ניתן למצוא בכל התעשיות החל מאישור הלוואות בצורה אוטומטית וחכמה דרך פתיחת חשבון ללא התערבות יד אדם ועד להזמנה וקבלה של מזון מהיר (פיצה) מייצור לבית הלקוח.

כל זה עוד לפני שהכנסנו למשוואה את המחשבים החכמים כדוגמת IBM Watson שמשנים לחלוטין את האופן שבו מנהלים בכל הדרגים בארגון מקבלים החלטות או שההחלטות (בצורה מודעת או לא מודעת) מתקבלות בשבילם במקרים רבים טוב יותר מהיכולת שלהם לנתח את המצב תוך ניתוח של מיליוני מקורות מידע.

מחסור עצום במיומנויות דיגיטליות (מקצעות חדשים).
הצד השני של אותו מטבע ואחד האיומים הגדולים על כל גוף עסקי כיום הוא הצורך הגובר בעובדים עם אוריינות דיגיטלית גבוהה במקצועות בהם לא ניתן ליישם אוטומציה או בינה מלאכותית (לפחות לא בטווח הקצר). רוב הארגונים נלחמים כיום על המשאב האנושי במחלקות הליבה הדיגיטליות (שיווק, מערכות מידע, דיגיטל, שירות וכו') אבל האיום הגדול באמת מצוי בחוסר הידע והמיומנויות של שאר העובדים בארגון.

ארגון חפץ חיים חייב להכשיר את העובדים שלו להבין את הזירה הדיגיטלית ולדעת כיצד ניתן להוציא בתוכה מהלכים עסקיים נכונים. זה מתחיל בהפעלה של Self-Service בצורה נכונה, דרך שימוש במשקפי מציאות רבודה או מועשרת לטיפול ותחזוקה במערכות מורכבות, שילוח מוצרים באמצעות רחפנים, ועד לתחזוקה של תשתיות דיגטליות מורכבות (כגון המוצרים של חברת GE שכולם יוצאים חכמים מהמפעל).

מיפוי האיומים וההזדמנויות = מניעים לטרנספורמציה.

אחת הדרכים לזהות את המניעים לטרנספורמציה בארגון הוא סרטוט של מפת מאפשרים (או איומים) והשפעתם על צירי הפעילות המרכזיים בארגון עם דגש על הלקוח והחוייה שהוא זוכה לה. ככלל שיותר גורמים בארגון משתתפים בהכנת המפה כך תתקבל תמונה מקיפה יותר של השפעת הכוחות הדיגיטליים על הארגון.



בציר ה – X נרשום את המאפשרים / איומים הדגיטליים שחלק מהם סקרנו בפוסט זה, בציר ה Y נרשום את הצירים המרכזיים בארגון.

ובתוך המפה נציין בסטיקר ירוק את האפשר במפגש בין הגורם לפעילות, ובסטיקר אדום את האיום או האתגר. (כחול משמש ל-הערות כלליות).

כך תקבלו מפה שככל שהיא אדומה יותר כך היא מתארת את הסיכון שהארגון שלכם נמצא בו כתוצאה מהשינויים הדיגיטליים ולהיפך כאשר המפה צבועה בירוק.

בהצלחה !!!

תגובות