×

עידן חדש של מאסטרים דיגיטליים

blog
Amit-ProfilePic.jpg
תאריך פרסום : 28/10/2019
מאת : עמית קמה, בעלים, קמדיה דיגיטל בע"מ

כשהחל הדיון לפני מספר שנים אודות המסע מהארגון האנלוגי לארגון הדיגיטלי היו שני קולות מרכזיים בשיח, אלו שראו בשינוי אבולוציה נוספת בעולם הטכנולוגי, ואלו שזיהו את השינוי והערוצים החדשים בשיח עם הלקוחות. בטווח שבין שני העולמות התפתח שיח נוסף, זה ששם במוקד את המודלים העסקיים החדשים והכסף החדש שניתן לייצר לארגון. לצד החיפוש אחר המודל החדש שיניב הכנסות נוספות לארגון התפתח תפקיד חדש וציפייה גדולה לשינוי מהיר שיסחוף אחריו את כל הארגון, כך הוצג לראשונה ב 2015 תפקיד ה CDO – סמנכ"ל הדיגיטל הארגוני.

החלוצים עשו בדיוק את המצופה מהם. ריכזו את הפעילות הדיגיטלית בעיקר זו שפוגשת את הצרכן או הלקוח תחת חסותם. ממודלים חדשים ליצירת הכנסה, פעילות שיווקית בערוצים דיגיטליים, תפיסת חווית הלקוח ופיתוח נכסים דיגיטליים. אך בעיקר במכוון או שלא, ולעיתים, גם לא ממש במודע - יצירת שיח חדש בארגון.

לא כל ארגון יכול להרשות לעצמו סמנכ"ל נוסף סביב שולחן ההנהלה, זה נכון בארץ וזה נכון גם ברחבי העולם. בנוסף בתוך שדרת הניהול הארגונית קשה למנכ"ל העמוס גם כך לנהל עוד ציר פעילות רחב. וכל זאת מבלי להזכיר את הבלאגן הפוליטי שכל CDO או מנהל דיגיטל בכיר מכיר היטב.

וכך התפתחו שני סוגים נוספים של CDO’s. אלו שראו בטייטל הזדמנות לשדרג את הרזומה שלהם אך למרות השדרוג בטייטל המרחק בינם לבין שולחן הסמנכל"ים נותר גדול כפי שהיה, ואלו שכבר זכו לפני זמן רב לתפקיד הסמנכ"ל (בתחומים שונים בארגון) וכל שנשאר להם לעשות, הוא להוסיף את ה D המייצג את הדיגיטל לראשי התיבות של תפקידם.

השינוי היה צפוי, והוא שלב חשוב בטרנספורמציה הארגונית.

גם בין שורות בלוג זה תמצאו אזכורים רבים לכך שתפקידו של ה CDO הוא תפקיד מעבר. הוא יצר תעודה לשיח אודות הארגון הדיגיטלי, השינויים בהתנהלות הצרכנית, והצורך בשינוי המודלים העסקיים בארגון כדי להתמודד עם העידן החדש.

וכך, ככל שהשיח בארגון התעצם, ויותר ארגונים החלו במסע הדיגיטלי. התברר שהשינוי הדיגיטלי מתרחש בהרבה מאד יחידות עסקיות במקביל, ובהתאם כולם צריכים להכיר את עולם המושגים ועל כל מנהל מוטלת האחריות להוביל את הטרנספורמציה הדיגיטלית בתחומו.

כך תפקידו ה CDO משתנה מסנכ"ל "קוסם" שצריך להוביל את כל הטרנספורמציה הארגונית למנהל בכיר שבמקרים רבים מוביל את תוכנית האב (Transformation Master Plan) של הטרנספורמציה הארגונית, בעוד ששאר הסמנכ"לים מובילים את השינוי הדיגיטלי שנמצא באחריותם.

בסקר שנעשה לאחרונה על ידי PWC וכלל 2500 חברות ציבוריות מובילות נמצא שכמות בעלי התפקידים בעלי הטייטל CDO קטן ביחס לאותו סקר שבוצע ב 2016. רק 54 חברות (2.2 אחוז מתוך הנשאלים) גייסו CDO אל מול 124 ב 2017, ו 160 ב 2016.

Image

בנוסף מתוך אותו סקר המתקיים זו השנה החמישית עולה שרק ב 21 אחוז מהארגונים יש CDO בתפקיד רשמי, גידול קל בהשוואה ל 2016.

 

Image


מכיוון שהטרנספורמציה הדיגיטלית הופכת למרכיב משמעותי באסטרטגיה של כל ארגון אלו שכבר נמצאים בתפקיד CDO רשמי הופכים למנהלים בכירים בארגון, ובארגונים אחרים בהם לא גוייס CDO התמנה סמנכ"ל בכיר להוביל את השינוי הארגוני, לרוב סמנכ"ל תפעול ומטה, סמנכ"ל אסטרטגיה, מערכות מידע או חדשנות.

Image

ברוב הארגונים האתגר נותר לייצר מודעות עמוקה לשינוי.

התמונה ב 2019 בּוֹאֲךָ 2020 היא שהארגונים מתחלקים פחות או יותר לשניים, אלו שיש בהם פונקציה מרכזית אותה אני מכנה Digital Master אשר אחראית על יצירת תפיסת הפעלה ארגונית לטרנספורמציה הדיגיטלית. ואלו שעדיין מנהלים יוזמות דיגיטליות נפרדות בכל יחידה.

כולם עוסקים כיום בפעילות דיגיטלית, אין דרך אחרת, התחרות והלקוחות מובילים את הפעילות העסקית ולא ניתן לברוח מזה. אך אלו שמנהלים את השינוי האסטרטגי מייצרים פער משמעותי אל מול המתחרים (וכל מי שעוסק בתחום בארץ יכול לדקלם את השמות החברות המובילות מבלי שנעשה להם כאן פרסומת) ואלו שממשיכים להוביל יוזמות נפרדות חוגגים כל ניצחון בדר, אבל המציאות היא שבקרב המנהלים הבכירים מתחיל לקנן החשש שהיעד הנכסף בלתי מושג מה שמרפה את ידיהם.

מינוי סמנכ"ל דיגיטל (CDO) כן או לא, את המהפכה הנוכחית לא ניתן לעצור, התפקיד לא הִתְיָיתֵּר, להיפך, הוא הפך לקריטי בעתיד הארגון והוא הרבה יותר משמעותי בהכוונה הארגונית, בזמן שכולם עסוקים בהטמעת הדיגיטל כחלק מהשגרה התפעולית. אז כנראה שאותו מנהל (ועדיף סמנכ"ל בכיר) לא יהיה מינוי חדש או יוגדר בצורה רשמית כ CDO, וזה לא באמת משנה כל עוד תחומי האחריות ברורים, והעבודה המשותפת בהובלת הארגון אל העידן הדיגיטלי, וזה האוטונומי שבא אחריו יהיו מנת חלקם של ה CDO’s ושאר ה Digital Masters בארגון.

תגובות