×

From Covid19 to Cooperation

blog
Speaker_DinaShuval.jpg
תאריך פרסום : 22/06/2020
מאת : דינה שובל, מנהלת שיווק חטיבת מזון טרי, קבוצת שטראוס

עידן ה-"CO": הזמן הנכון לשיתופי פעולה ועשייה חברתית

כולנו יודעים ומדברים על כך שהעידן הדיגיטלי הוא מאיץ של מגמות וטרנדים, שהוא מאפשר דברים שלא יכולנו או חשבנו לעשות לפניו והוא משנה עסקים ומודלים עסקיים. אם חושבים על זה לעומק, גם הקורונה שהיא שיחת היום, הפכה למאיץ וקטליזטור. רוב הזמן אנחנו שומעים על הצדדים השליליים של המגפה, במובן הבריאותי, החברתי והכלכלי, אבל היא גם הייתה שעתם היפה של לא מעט אנשים וארגונים ושוב הוכיחה לנו ש"כל ישראל ערבים זה לזה". לא פחות מכך, היא הוכיחה שהשילוב בינה כמאיץ לבין הדיגיטל כמאיץ מאפשר לעשות דברים אחרת, וכך הביאה לייזום והוצאה לפועל של מהלכים שיווקיים ועסקיים שלא היו קורמים עור וגידים אלמלא "המצב", ואם היו קורים, ודאי שלא בקצב הזה.

עם פרוץ המגפה ומדיניות הסגר ו"סגירת השמיים", היו שני נפגעים מידיים בכלכלה הישראלית: ענף המסעדנות והחקלאות. המסעדות נאלצו לסגור את דלתותיהן ולעבור לפורמט take away או שילוח בלבד, מה שתפס חלק מהעסקים לגמרי לא מוכנים. ובדומה לכך, ענף החקלאות הישראלי שנשען לא מעט על ייצוא ומכירת סחורה לענף המלונאות והמסעדות, נשאר עם כמויות סחורה אדירות כשאין לו לקוחות למכור להם אותה. וכך, מי שהמאיץ הדיגיטלי טרם הגיע אליו, ועדיין לא הייתה לו פלטפורמה מתאימה, ניצב בפני אתגר עסקי וכלכלי גדול.

חטיבת מזון טרי בשטראוס עובדת על בסיס יומי עם חקלאים מהם אנו רוכשים תוצרת חקלאית הן לטובת מוצרי הירקות הטריים של "טעם הטבע" והן לטובת חומוס וסלטי "אחלה". אנחנו מאמינים שחקלאות היא התשתית המשמעותית של הקולינריה. ובנוסף, בהיותו של מותג "אחלה" מותג החומוס המוביל בישראל, אנחנו רואים בעצמנו ה"חומוסיה" הגדולה ביותר בארץ, כאשר מיליוני אנשים אוכלים את החומוס שלנו מדי יום. 

לכן, כשזיהינו את הקושי של החומוסיות והחקלאים, הרגשנו סולידריות עמוקה ורצון חזק לסייע, וכך נולדו להם שני מהלכים חדשים: "אחלה עם החומוסיות" ו"טעם הטבע מרקט". 

"אחלה עם החומוסיות"
אחד האתגרים הגדולים של החומוסיות, כולל אלה שנערכו לטייקאוואי ומשלוחים, היה שלא מספיק אנשים ידעו מי מהם מספק את השירות הזה. וכך, החלטנו לייצר מפה שמרכזת את כל החומוסיות בארץ שממשיכות לעבוד ולספק שירותים אלה ולהעלות אותן למודעות, כמו גם את החשק לחומוס תחת ההשאטג "בא_לי_חומוס", הארוחה הישראלית האולטימטיבית.

חברנו למאקו ו-easy, טכנולוגיה מבוססת מיקום, ועלינו בקמפיין דיגיטל וטלוויזיה שקרא לאנשים לפרגן לחומוסיות ולהזמין חומוס, ולספר לנו על החומוסיות באזור שלהם שמאפשרות משלוחים. בנוסף, קידמנו חומוסיות בטרגוט מבוסס מיקום, לאנשים שגרים באזור המשלוח שלהן.

בעקבות המהלך, עשרות אלפי אנשים נכנסו לעמוד הנחיתה וממנה עברו להזמנה בחומוסיות בסך כולל של מאות אלפי שקלים. כל עסקה שהיה בה לתמוך בחומוסייה ריגשה אותנו מאוד.

לא מעט אנשים שאלו אותי למה אנחנו עושים את זה, "החומוסיות הם המתחרים שלכם" אמרו לי, אבל כמובילי שוק החומוס בארץ הרגשנו סולידריות כלפי כל הענף ואחריות לנסות לסייע.



"טעם הטבע מרקט"

ענף החקלאות היה בקושי מאוד גדול עם פרוץ הקורונה. כמויות גדולות של תוצרת טרייה לא מצאו את דרכן ללקוחות וחקלאים רבים נאלצו להשמיד סחורה שחלק לא מבוטל ממנה יוצא או נמכר לשוק המוסדי. הבנו שהדרך לסייע להם היא לנתב את התוצרת החקלאית הטרייה למכירה ישירה לצרכן הסופי. דבר נוסף שהבנו הוא שאנחנו חייבים לפעול מהר.

התחלנו לרכז רשימה של חקלאים עם מספרי הטלפון שלהם, העלינו אותה לאתר "טעם הטבע" וקידמנו אותה במדיה הדיגיטלית. מהר מאוד הבנו שטראפיק זה אמנם נחמד, אבל הפער של רובם הוא שאין להם חנות דיגיטלית שאפשר להזמין דרכה, ומשם עלה הרעיון להקים את "טעם הטבע מרקט" - מרקטפלייס המאפשר לכל חקלאי שאין לו נוכחות דיגיטלית להיות חלק משוק איכרים דיגיטלי ודרכו להציע את התוצרת שלו ישירות לצרכן הסופי.



ומכאן אנחנו עוברים לתובנה החשובה הראשונה בכל הקשור לשיתופי פעולה. כארגון שהמומחיות שלו יושבת על מוצרי אוכל, חדשנות בעולמות האוכל ובניית מותגים, נכנסנו למשבר הנוכחי כשהאיקומרס, טכנולוגיות דיגיטליות ובטח עולמות ה-last mile וה- fulfillment אינם יושבים על יכולות הליבה שלנו. אם היינו מחכים עד שנשלים את הפערים ומתקשרים עם ספקים גדולים אחרים, הסרבול שהיה נוצר היה מביא אותנו למצב שבמקרה הטוב הרעיון היה מתגשם לאחר 4 חודשים.

לכן היה לנו ברור שנדרש לפרויקט שותף עם אג'נדה דומה ויכולות משלימות שהמטרה שלו לעשות טוב ולעזור לחקלאים. באופן אסוציאטיבי לחלוטין נזכרתי במייל שהגיע אליי על סטארטאפ שזכה בקול קורא של משרד החקלאות ורשות החדשנות לטובת תמיכה בחקלאות מקומית והקמת זירת מסחר דיגיטלית לממכר תוצרת חקלאית. מיד יצרתי קשר עם שלום בן אור, מנכ"ל Avenews וסיפרתי לו על הרעיון. הוא התלהב מאוד ואמר לי שזה משהו שהם ישמחו לעשות, ובשיחת הטלפון הראשונה היה ברור מה כל אחד מביא לשולחן: הם את היכולות הטכנולוגיות והתמיכה של מוסדות המדינה, ואנחנו את המותג, הידע השיווקי, ותקציבי הפרסום.

ומכאן עוברים לתובנה השנייה הקשורה במינוף הזדמנויות תלויות מומנטום. מהר חשוב ממושלם.

עשינו ספרינט לאפיון, עיצוב והקמת הפלטפורמה ובמקביל גייסנו חקלאים והפקנו קמפיין טלוויזיה ודיגיטל. עלינו לאוויר תוך 10 ימים עם מרקטפלייס שהצטרפו אליו עד כה מעל 180 חקלאים ועם מהלך תקשורתי תומך. כל זה קרה מבלי שיצאנו מהבית ומבלי שנפגשנו (למעט ZOOM כמובן).

כדי ששיתוף פעולה יהיה מוצלח, הוא חייב להיות מבוסס על WIN-WIN ולהיות מושתת על השלמת יכולות ומשאבים, ובבסיסו – על אמון. כשמסתכלים על שיתוף פעולה בין ארגון גדול לעסק קטן חשוב להבין אינהרנטית מה כל אחד מביא איתו או חסר אותו:

לארגון גדול יש אנשים, משאבים, תשתיות וידע בתחומי הליבה שלו.מצד שני, אין לו קצב מהיר, יכולת להתאים עצמו מהר לשינויים, ואין לו שרירים שאינם ביכולת הליבה שלו. לארגונים קטנים, לעומת זאת, יש בדיוק את היכולת לעשות את ההשלמה הזו.

התובנה השלישית היא "לפזר הזדמנויות ולהיות קשובים". אלמלא אותה מצגת שישבה אצלי במייל לא הייתי יודעת על קיומה של Avenews והרעיון לא היה קורם עור וגידים באופן כל כך מהיר. החברה חזרה אליי למודעות כשחשבתי על הצורך בפיתרון מהיר. אף פעם אין לדעת מתי חיבור ואינטרו שהגיע אליכם יתממש ויהפוך להיות רלוונטי.

בכל תקופה ובעיקר בתקופות של משבר, עסקים צריכים להתנהל כמו במטאפורה של אדם שצועד קדימה. כדי שיתקיים צעד ותהיה התקדמות צריכים לקרות שני דברים: שרגל אחת תהיה על הקרקע, והרגל השנייה מונפת מעלה לעבר הצעד הבא. כך גם עסקים – עלינו לוודא שבמקביל לכך שרגל אחת מונחת על הקרקע ועסוקה בניהול השוטף או ניהול המשבר הנוכחי, הרגל השנייה בדרכה קדימה ומונפת למעלה. עלינו לשאול את עצמנו לאן עולם התוכן בו אנו פועלים הולך, מי מחזיקי העניין שלנו וכיצד הם מושפעים מהמשבר, באיזה אופן המשבר משפיע על תחום הפעילות שלנו והתחומים המשיקים לו, איזה סוג של התאמות אנחנו והעסק צריכים לעשות כדי להתאים את עצמנו אליו, מה החוזקות והחולשות שלנו למול הסיטואציה שנוצרה וכן הלאה. עסקים חייבים להיערך ליום שאחרי המשבר כדי לא להגיע למצב של משבר מתמשך ולראות איך דווקא מתוכו יכולות לצמוח הזדמנויות הודות ליצירתיות, פתיחות מחשבתית, רצון לעשות טוב, וכמובן - מהירות תגובה.


תגובות