×

היי אלקסה... עכשיו אנחנו מדברים!

blog
Speaker_OriRosen.jpg
תאריך פרסום : 31/05/2018
מאת : אורי רוזן, סמנכ"ל פיתוח עסקי, דאטה פרו Proximity

לפני כמה ימים אלקסה (העוזרת האישית של אמזון), הצטרפה אלינו לחיק המשפחה ומצאה לעצמה פינה חמה בין מנורת הלילה וקרם הפנים שעל השידה. אמנם מעולם לא ראיתי את עצמי כ-" early adopter" קלאסי, אך עולם העוזרות האישיות כבר סומן מזמן ע"י מומחים ומפתחים כ"הדבר החם הנוכחי" ולא יכולתי להישאר אדיש לכך. אמנם אצלנו בביצה, התופעה עוד אינה מורגשת מעבר למדורי הברנג'ה השיווקית/טכנולוגית, אך כיום בארה"ב בלבד נמכרו כבר מעל ל-39 מיליון עוזרות אישיות וההערכות הן שעד 2022 הן ימצאו בכ-55% ממשקי הבית בארה"ב (עפ techcrunch)- אז מי אני שאגיד לא לטרנדים?

אני חייב להודות שבהתחלה זה הרגיש ביזארי לחלוטין להתייחס לקיומה של אלקסה ולדבר איתה בחופשיות. בימים הראשונים, אלונה, אשתי, אף סירבה לדבר איתה ישירות וביקשה ממני להפנות לאלקסה שאלות בשמה - הרי יש משהו די קריפי בלנהל שיחה עם ישות שאינה אנושית אך מרגישה ככזו. חוקרים אפיינו את ההרגשה הזו ואף נתנו לה שם מדעי: "Uncanny Valley"– "העמק המוזר", העמק שמתאר את הירידה החדה באמון והביטחון שאנו חווים כשאנו ניצבים מול מכונה דווקא בנקודה שהיא מצליחה לזייף אנושיות בצורה הכי אותנטית. זה קצת כמו שהדיסוננסים הכי צורמים במערכת מוזיקלית נמצאים דווקא הכי קרוב למרווחים הזכים...

כמה ימים עברו וכבר התגברנו על משבר "העמק המוזר", אלונה התחילה לפנות אל אלקסה בצורה ישירה, הגדלנו והטמענו בה הגדרות בסיסיות והגענו ליחסים נפלאים במסגרתם אנו יכולים לשאול אותה שאלות כגון: מה מזג האוויר? מה השעה? או מה גודל היקום? ואף לקבל תשובות שמניחות את הדעת..

באותו השלב התחילו לעבור במוחי שאלות שונות – איך אנחנו ממנפים את היצור החמוד הזה עבור חווית לקוח טובה יותר? כיצד ארגונים יכולים להשתמש בפלא הזה בשביל לחזק את אחיזתם בלקוח תוך יצירת חוויה שמשתלבת עם שאר נקודות המגע? ואז התחלתי להעמיק והעניק לאלקסה ""Skills (כישורים)– ופה האסימונים התחילו ליפול אחד אחרי השני.

הכישורים הללו הם למעשה מגוון של תכונות (או שמא נאמר – תוכנות...) שניתן להעניק לאלקסה ובכך לאפשר לה יכולות הרבה יותר ספציפיות... למשל להעניק לה יכולת להיות גדולה בתורת ישראל - כל מה שיש לעשות זה להוריד Skills בשם "Yiddish Dictionary", ""Yankel's Jewish Factsו "Shabbat Times", ואז לאלקסה תהיה יכולת מופלאה להרביץ בך תורה, להזכיר את שעות הכניסה והיציאה של השבת ולזרוק בדיחות קרש ביידיש (הכל אמת!). בז'אנר קצת אחר ניתן גם להקנות לה יכולות של כלכלנית מובחרת מבית The Economist או להיעזר בה כדי לקבל אינפורמציה חשובה על תיקי ההשקעות שלכם ומצב המניות בבורסה – כל זה כבר קיים!



עכשיו בעזרת הדמיון ננסה לחשוב כיצד תיראה המציאות בישראל בעתיד הקרוב כאשר השירותים הללו יהיו זמינים ופעילים בארץ. זה חזון נפרץ להניח שחברות ביטוחי הבריאות יפתחו עבורנו Skill שבעזרתו העוזרת האישית שלנו תשאל אותנו שאלות מנחות לאבחנה ראשונית של מחלה כאשר לא נרגיש טוב, וכאשר ימצא זיהוי ראשוני היא תציע לנו תור פנוי לרופא הרלוונטי שהכי קרוב לביתנו, בזמן אשר בדיוק פנוי ביומן שלנו. לא זו אף זו, בהחלט ניתן לדמיין שביום לפני אותו תור היא תתזכר אותנו וגם תבקש לאשר את ההגעה (נגיד במקום שליחת SMS). כל זאת ועוד באמצעות סמנטיקה מבוססת ביג דאטה ו-AI.

לכן, עוד ועוד חברת שמבינות את הפוטנציאל האדיר הגלום בעוזרות האישיות מפתחות כבר היום Skills משלהן שמאפשרים ללקוחות ליהנות מחוויית משתמש ושירותיות טובים יותר מחד גיסא, והעצמת המותג וחיזוקו עבור החברה עצמה מאידך גיסא. ואף על פי כן, יש לזכור כי אנו רק בתחילתו של תהליך והפוטנציאל הגלום בעוזרות האישיות רחוק מלמצות את עצמו וכאן אנו מגיעים ללב העניין...

בעלי עסקים, מותגים, תעשיינים ונותני שירות חייבים לשאול את עצמם שאלה פשוטה – מה מקומנו בתוך השינויים הללו? (או שמא נאמר ההפרעות הללו...). איך היינו רוצים לתקשר עם הצרכנים שלנו דרך הערוץ החדש? איזה Skills היינו רוצים לפתח? איפה נקודת המגע הזו פוגשת את הלקוח שלי במסע שלו מולי? איזה אינפורמציה אני ארצה לקבל בסוג כזה של אינטראקציה? ואיך אנחנו הולכים לשכנע את הצרכנים שלנו להוריד את הSkills ולהפעיל אותם בתוך אוקיאנוס השימושים שמפותחים ממש ברגעים אלה.

אז נכון, גם אלקסה וגם OKגוגל לא זמינים עדיין בעברית (באמזון אפילו לא מאפשרים להוריד את האפליקציה של אלקסה בארץ בעוד גוגל טוענים שרק בחצי השנה הקרובה הם יהיו פתוחים לשפות נוספות) דבר שבינתיים מקשה על חדירת העוזרות האישיות לארץ במלוא תפארתן. לעומת זאת, אפל מפתיעה ופורצת קדימה עם סירי שעשתה עליה, סיימה אולפן וכבר יודעת לדבר בעברית סבירה. זאת יחד עם השקה חדשה של ה HomePod (הרמקול החכם) וה-"SiriKit" עבור מפתחים שמאפשר לאלפיקציות IOS להתחבר ולהנגיש את עצמן דרך לסירי.

לכן, כדאי מאד לשקוד כבר היום על אסטרטגיה מתאימה כדי לא לפספס את הרכבת ביום בו שלל העוזרות האישיות והציוד הרלוונטי ישטפו את השוק שלנו כאן והאוקיינוס של הSkills יהפוך מהר מאוד לאדום. אדום מאוד.

אורי רוזן, סמנכ"ל פיתוח עסקי בחברת דאטה פרו Proximity (BBDO)

תגובות