×

ברוכים לעידן הצפת הנתונים

blog
Amit-ProfilePic.jpg
תאריך פרסום : 12/07/2016
מאת : עמית קמה, בעלים, קמדיה דיגיטל בע"מ

בפוסט הנוכחי אני רוצה להתמקד בשלב האבולוציוני הבא בתפיסת הדאטה, שלב ה Data Ubiquity (הצפת הנתונים או נתונים בכל מקום) וכיצד ארגונים עסקיים צריכים להכין את עצמם טוב יותר להתמודדות עם המציאות החדשה.

עידן הצפת הנתונים מתפתח לאור השימוש הגובר בגל השני של טכנולוגיות הדיגיטל (רכבים אוטונומיים, מוצרים חכמים, רובוטים, סנסורים, מדפסות תלת מימד, ביקונים ועוד) שיוצרות כמות עצומה של נתונים דיגיטליים מובנים ובלתי מובנים.

זהו גם השלב שבו מנהלי השיווק, משאבי האנוש, הייצור, שרשת ההספקה והתפעול מבינים שבכדי להפיק את המירב מהנתונים שנמצאים ברשותם ולזקק תובנות רלוונטיות לפעילותם העסקית הם חייבים לנקוט בגישה אסטרטגית לניהול וטיפול במידע. להלן כמה טיפים שיסייעו לכם להתכונן בצורה אסטרטגית לעידן "הצפת הנתונים".

PlanningForDataUbiquity-Pic1.jpg

הגדרת אסטרטגיה ומודל הפעלה לטיפול במידע.

מרבית המנהלים השכילו להבין את הערך האסטרטגי שבמידע, אך לא כולם מבצעים את הפעולות הנדרשות בכדי להתייחס אליו ככזה. למרות חשיבותו של המידע חשוב להבין שהוא בסך הכל אמצעי לקידום הייעדים העסקיים של הארגון ולא מטרה בפני עצמה. לכן השלב הראשון באסטרטגיית הנתונים שלכם היא להגדיר את השאלות הנכונות והייעדים העסקיים שהנתונים יסייע לכם להשיג.

לאחר שהגדרנו את היעדים והמטרות נצא למסע איתור מקורות המידע שחיוניים להשגת היעדים העסקיים והמטרות הארגוניות שהגדרתם. מצאי מקורות המידע יסייע לכם להתמודד עם אחת המשימות המורכבות ביותר באסטרטגיית הנתונים שלכם, אִחוּד המידע שמפוזר מחוץ לארגון ובמחלקות השונות בתוך הארגון.

פיזור המידע הוא אחת הסיבות המרכזיות שבגינם ארגונים אינם מצליחים לממש את הפוטנציאל העסקי שלהם. פיזור זה זה יוצר נקודות עיוורון בפעילות השוטפת ומכפיל את עלויות הטיפול במידע לצד חוסר שליטה ובקרה ארגונית. ( זאת מבלי שהזכרנו את הנזק שיוצרת הפוליטקה הפנימית והרצון לשלוט בזרימת המידע).

בשלב הבא נבחן את האמצעים שיסייעו לנו לחלץ את הנתונים ממקורות המידע, ומהו המודל התפעולי שנדרש בכדי לנתח אותם. לסיום מגיע החלק החשוב ביותר והוא ההחלטות העיסקיות שתקבלו לאור המסקנות שהנתונים חשפו.

לאורך התהליך תתמודדו עם הרצון להפיק תובנות ויתרון תחותי מהמידע לצד הצורך לשמור על הפרטיות של הלקוחות שלכם והעלויות הגבוהות של אחזקת המידע והניתוח שלו. כשאין לכם אסטרטגייה ברורה לניהול המידע הדיגיטלי אתם מוציאים כסף רב על אחזקה והגנה על מידע שלא תמיד ברור לכם מה תוכלו להפיק ממנו ולעיתים קרובות הוא מיותר ונשמר בארגון לאורך זמן ללא תכלית.

הגדרה ועדכון המתודולוגיות לניתוח המידע.

ניתוח מידע בלתי מובנה לעולם לא יבא את אותו ביטחון בתוצאות כמו ניתוח מידע מובנה. למרות ההתפתחות הדיגיטלית עדיין נדרשת התערבות אנושית בכדי להפיק תובנות אמיתיות מהמידע הבלתי מובנה. אך התערבות אנושית יוצרת שוני ואינטרפטציה שונה של הנתונים שהוצגו.

אחד המפתחות העיקריים בניתוח הנתונים הוא להפוך את הניתוח שלהם ל"שקוף" כשזה שכל איטרציה (חזרה) בניתוח והצגת המידע יובילו את המשתמש האנושי להסיק את אותן מסקנות מהתמונה שהוא רואה.

לצד פיתוח היכולות לנתח את המידע בצורה נכונה עליכם להגיב לסוגי המידע החדשים שזורמים לארגון מהערוצים הדיגיטליים שמתפתחים כל הזמן. עליכם להתאים את היכולות הארגוניות והמענה הטכנולוגי לסוגי המידע החדשים לצד פיתוח מתמיד של שיטות איסוף הנתונים.

PlanningForDataUbiquity-Pic2.jpg

התמהיל האנושי הנכון לגיוס עובדים בעלי יכולת חשיבה וכישורים המתאימים לטיפול בנתונים.
טיפול בנתונים אינו נגמר ביישום טכנולוגיות דיגיטליות, את מרבית הנטל נושאים (בינתיים) עובדים בעלי התמחויות בתחומים כמו הנדסת תוכנה, אנליטיקה, סטטיסטיקה יישומית ומדעי הנתונים. ככל שהארגון נשען על מקורות מידע רבים ומעמיק את פעילותו הדיגיטלית כך עובדים אלו הופכים להיות חיוניים בליבת העסקים של הארגון. עובדים אלו נדרשים למגוןן כישורים ומיומנויות בכדי לפרש בצורה נכונה מידע קונטקסטואלי מבוסס שפה ומידע התנהגותי, שכן אפילו המידע הנקי והברור ביותר יכול להיות מובן בצורה לא נכונה בכוונת תחילה או בטעות.

לכן בכדי להבין את המידע שזורם מהרשתות החברתיות, ערוצים הפרסום, המובייל והאינטרנט של הדברים לא מספיקה הבנה בעולמות המתמטיקה והסטטיסטיקה אלא נדרשת הבנה בתחומים כמו מדעי החברה ומדעי הרוח. תחומים כמו סוציולוגיה, פסיכולוגיה, אנתרופולוגיה, בלשנות, אתיקה, רטוריקה ופילוסופיה מספקים הקשר לנתונים שאנו בוחנים ומסייעים לנו בחשיבה נכונה וניתוח טוב יותר של המידע שמוצג לנו.

ללא האיזון של חשיבה נכונה לצד הבנה עסקית וכלים אנליטיים אנו מסתכנים בקבלת החלטות שגויות בעלות השלכות הרסניות על הפעילות העסקית. (ההחלטות הרבה יותר הרסניות מאלו שקיבלנו בעבר כי אנו בטוחים שההחלטות שקיבלנו על בסיס הנתונים מדוייקות מה שגורם לנו לצמצם את האיזונים והבלמים ששימשו אותנו בקבלת ההחלטות בעבר).
אתיקה ושקיפות בשימוש בנתונים.

ככל שאנו הופכים להיות ממוקדי נתונים, סוגיות של פרטיות ואתיקה הופכות למרכיב משמעותי בתהליך הטרספורמציה הדיגיטלית של הארגון. לתועלתם ותועלת הלקוחות מנהלים חייבים לבחון מקרוב את ההחלטות האקטיביות והפסיביות שהם מקבלים אודות מקורות המידע בהם הם עושים שימוש, מתודולוגיות ניתוח המידע, כיצד הם שומרים עליו, ואיזה שימוש הם עושים בו.

חשוב לתכנן ולהבין לעומק את ההשלכות של חוסר שקיפות או שקיפות מלאה כאשר מחליטים להפוך לדיגיטליים ולעשות שימוש במידע דיגיטלי שנאסף על הלקוחות באמצעות הערוצים, השירותים והמוצרים השונים .

לסיכום – השטפון הגדול עוד לפנינו.

אנחנו נמצאים רק בתחילתה של מהפכת "הצפת הנתונים", טכנולוגיות כמו ווטסון של יבמ ו Ayasdi שנמצאות בראשית דרכן ממחישות את הפוטנציאל הרב שמסתתר בנתונים לצורכי רפואה, מוצרים צרכניים חכמים, שירותים פיננסיים, אנרגיה ועוד. בשנים הקרובות רכבים אוטונומיים, רובוטים, וסנסורים במוצרים חכמים יגדילו בצורה משמעותית את כמות הנתונים אליהם יחשף הארגון.

באופן פרדוקסלי החשיפה המוגברת לנתונים דיגיטליים מגדילה משמעותית את היכולת לנתח מידע ולקבל תובנות מדוייקות בזמן (כמעט) אמת לצד ערעור קיצוני בשיטות המסורתיות איתם ניתחנו נתונים עד כה.

אך כמות המידע, המגוון שלו והמהירות שהוא מגיע לארגון מעמיד ללעג את הרצון שלנו לודאות ומהימנות בניתוח המידע. אך על כך בפוסט הבא...

Save

תגובות