×

Social Capital: איך מותגים יכולים לצמוח במשבר הקורונה ?

blog
a8f3758739604f1083409e816756c8b4b45c4c65914f420ab0cd3c6f1ec64c2b.jpg
תאריך פרסום : 14/05/2020
מאת : רונן הורן, מנכ"ל, Joytech

מה מותגים יכולים ללמוד מאתגר הבלונים האדומים?

ב 2009 סוכנות המחקר המתקדמת של משרד ההגנה האמריקני (DARPA)  הכריזה על אתגר הבלונים האדומים. הידוע גם בשם אתגר הרשת.

האתגר הושק לזכרו של יום השנה ה-40 לחיבור הכניסה המרוחק הראשון ל ARPANet (29 באוקטובר 1969), אירוע שהוכרז באופן נרחב כלידת האינטרנט.

DARPA רצו לבדוק איך ניתן למנף את הטכנולוגיה, האינטרנט והרשתות החברתיות, כדי לפתור בעיה מורכבת בזמן קריטי.

הצוותים שהשתתפו באתגר, התבקשו למצוא 10 בלוני מזג אוויר אדומים, הפרוסים במיקומים סודיים ברחבי ארה"ב. הצוות הראשון שיצליח לאתר במדויק את מיקומיהם של כל 10 הבלונים יזכה בפרס של 40,000 דולר.

צוותים של מהנדסים ומדענים ברחבי ארה"ב התגייסו לאתגר. הם השקיעו במחקר ופיתוח פתרונות לאתגר, בנו וניסו להפעיל טכנולוגיות שונות כדי לנצח ולזכות בפרס.

צוות מהנדסים מהמכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT) בנה טכנולוגיה חכמה, שחיברה את הקשרים החברתיים של בני המשפחה, החברים והמכרים שלהם ברחבי ארה"ב והציעו לאנשים שיעזרו באיתור הבלונים תגמול כספי (חלק קטן מהפרס) עבור העזרה שלהם.

כך מינוף וניהול רשת הקשרים של אנשים מוכרים ומודל תגמול חכם, הפכו באופן מפתיע למכונה יעילה, חסכונית ומהירה ביותר. הצוות של MIT ניצח את האתגר תוך פחות מ 9 שעות.

מהו ה Social Capital של המותג שלך?

חוקר בשם פייר בורדיה הביא את המושג Social Capital (הון חברתי) לחיינו. בורדיה חקר את הדינמיקה של הכוח החברתי וטען שלכל אדם או קבוצה, קיימים משאבים ממשיים או וירטואליים ליצירת הון (הכנסות) מתוך רשת הקשרים החברתיים הקיימים.

אחד מאנשי השיווק המבריקים ביותר בישראל, עימו שוחחתי לפני כתיבת מאמר זה, אמר "אחרי שהוצאתי מיליארדי דולרים על פרסום במהלך 30 שנים בהם הובלתי בהצלחה מותגים גדולים בארץ ובעולם, אני יכול להגיד רק דבר אחד, שיווק מפה לאוזן זה השיווק הטוב ביותר שאני מכיר. אני רואה פוטנציאל עצום בניהול חכם של קהילת שגרירים-מוכרנים, המבוססת על רשת הקשרים החברתיים של הלקוחות שלי."

בואו נדמיין את ההון החברתי של המותג שלכם, את רשת הקשרים של העובדים, הלקוחות והשותפים שלכם. דמיינו שאתם מפעילים תוכנית שגרירי מותג שבה כולם מרוויחים. כמו במודל המנצח של צוות המהנדסים מ MIT. אתם לומדים לזהות ולמנף את כוח הרשת של שגרירי המותג, כך אתם נהנים מעסקאות יפות וגם העובדים והלקוחות שלכם נהנים מתגמול עבור העסקאות שהם מייצרים עבורכם. אתם מייצרים מודל צמיחה חדש של Win, Win, Win. הרכישות הופכות להיות אמינות, בטוחות ומהירות יותר. יתכן שגם תגלו כי הלקוחות שמגיעים מערוץ זה רווחיים יותר. בהמשך תוכלו ללמוד מי הם אותם כוכבים, שכוח הרשת שלהם הוא החזק והאיכותי ביותר, ביצירת עסקאות עבורכם. אותם כוכבים יכולים להוות מנוע צמיחה משמעותי עבורכם במיוחד בתקופה מאתגרת זו.  

מחקר שערכתי בשנים האחרונות, העלה כי מותגים מובילים בעולם כבר גילו את הכוח העצום של ההון החברתי. מותגים מובילים מבינים, שהצרכנים המודרניים מעבירים את הכוח ממותגים לחברים. הצרכנים רוצים לקבל המלצות רכישה ישירות מאנשים שהם מכירים וסומכים עליהם ולכן המותגים משקיעים בטכנולוגיה, המאפשרת להם לייצר קהילות מכירה חכמות אונליין. קהילות המכירה החדשות, מאפשרות למותגים לחבר את המעגלים החברתיים של אוהבי המותג ולהגיע בצורה חכמה לקהלים חדשים ורלוונטיים. חיבור עמוק זה יוצר השפעה חיובית על חיי הצרכנים ועל החלטות הרכישה וההצטרפות של חבריהם.   

קהילות מכירה חכמות אונליין

משבר הקורונה מכניס אותנו במהירות עצומה לעולם החדש. מותגים בעולם החדש, נדרשים לייצר במהירות Survival Philosophy (פילוסופית הישרדות) הם חייבים לבצע קפיצה אבולוציונית מהירה ולהפוך להיות אפקטיביים יותר, להגיב חכם ומהר לרצונות והעדפות הצרכנים, כדי לשרוד את המשבר. את פילוסופית ההישרדות מומלץ לתרגם לאסטרטגית שיווק חדשנית ויעילה יותר, שתסייע לצלוח את המשבר וגם לייצר שגשוג בעתיד.

מותגים מתמודדים עם אתגרים חדשים, שמחייבים אימוץ כלים חדשניים, מהירים ויעילים ליצירת שיתופי פעולה עוצמתיים. בעולם החדש, כמו שלמדתי במהלך עבודתי בגוגל ישראל, חייבים למצוא דרך לחבר כמה שיותר שותפים איכותיים להצלחה. רשת הקשרים החברתיים של העובדים, הלקוחות והשותפים שלכם היא מפתח לצמיחה בעולם החדש.

בחודשים האחרונים, יצרתי שיתופי פעולה עם מותגים ישראלים מובילים ויחד בנינו קהילות מכירה חכמות אונליין. שיתופי פעולה אלה, הניבו צמיחה מהירה בהכנסות וגם החזר השקעה גדול. בתהליך מהיר חיברנו שגרירי מותג דרך הסמארטפון, מינפנו את ההון החברתי שלהם, ביצענו אופטימיזציה של ניהול ההון החברתי של המותג, הגדלנו את קהילת המוכרנים ויצרנו תהליך רכישה אמין, בטוח, מהנה ומתגמל יותר לכולם.

יחד ננצח יכול להפוך להרבה מעבר לסלוגן, יחד ננצח יכול להיות המודל העסקי המנצח של המותגים בעולם החדש.

רונן הורן יזם וחוקר מוח. ממקימי גוגל ישראל. מומחה ביצירת צמיחה גדולה במכירות וברווחיות, באמצעות מדעי המוח וטכנולוגיות שיווק מהמתקדמות בעולם. הורן יצר שיתופי פעולה מוצלחים עם למעלה מ 150 מותגים. בין לקוחותיו: גוגל, מיקרוסופט, איביי, מלנוקס, סופר-פארם, קבוצת שלמה, מלונות דן, הולמס פלייס ועוד.

מייסד משותף ומנכ"ל Starshopr, הטכנולוגיה המתקדמת בישראל לניהול קהילות מוכרנים חכמות אונליין.

תגובות