×

אַבָּא, קָרָא הַיֶּלֶד, אֲבָל הַמֶּלֶךְ עָרוֹם

blog
Amit-ProfilePic.jpg
תאריך פרסום : 08/04/2020
מאת : עמית קמה, בעלים, קמדיה דיגיטל בע"מ

כבר שנים שהמילה טרנספורמציה עוברת כל זילות אפשרית, והמצב הנוכחי אינו שונה. מנהלים לא הבינו את התפיסה אז ובכלל לא בטוח שמבינים אותה טוב יותר לאור המצב כיום. כולם צועקים טרנספורמציה אבל מה שכולם עושים במקרה הרע זו אינקרמנטציה, במקרה הטוב דיגיטיליזציה. שלא תבינו לא נכון, המעבר לדיגיטל מצויין. הוא כבר נדרש שנים. אבל מנהלים עושים בדיוק את מה שכתוב בכל הספרים לא לעשות. מעבירים את הקיים כמו שהוא לערוצים הדיגיטליים. זה בולט במעבר המהיר למכירה ברשת, בלמידה און-ליין (אם אפשר לקרוא לזה למידה), בפגישות זום (אם אפשר לקרוא לזה פגישה), באותה קולבורציה הארגונית, בחוסר המינוף של הנתונים, בחוסר התכנון, באין ערך חדש ואמיתי.

אבל, וזה אבל ענק !!. ההתנסות חשובה, אפילו קריטית ליום שאחרי. מנהלים סוף סוף (גם אם בלית ברירה) נכנסים לתהליך ששנים הסבירו לכל מובילי הטרנספורמציה למה הוא קטן, זניח, לא רווחי, בעייתי (אל מול הקמעונאים, והמשווקים).

אל תתבלבלו בין התהליך האינקרמנטלי שאתם עושים לתהליך הטרנספורמציה שאתם צריכים לעשות. הראשון הוא בסיס לשני אבל הוא לא מחליף אותו. כולם עושים כיום מעבר לדיגיטל, זה לא מה שיאפשר לכם לייצר את הבידול והערך, זה בהחלט מה שישאיר אתכם עם הראש מעל המים. טרנספורמציה לעומת זאת תסייע לכם ביצירת יתרון ופער בדיוק עכשיו כשכולם, קטנים וגדולים יוצאים בספרינט מאותה נקודה. אלו שכבר עברו סוג של טרנספורמציה מנצלים את המצב למנף את התשתית הקיימת, לחזק את הפעילות ולהגדיל את הפער.

טרנספורמציה על גבי אינקרמנטציה.

יתכן שעוד תאלצו לבצע התאמות בכלים והנכסים הדיגיטליים שאתם משיקים בימים אלו. למרות שנראה שההתנהגות הצרכנית קצת יותר סלחנית לחויית הלקוח כפי שהיא בשלב הראשוני, זה לא יחזיק מעמד לאורך זמן. אלו שישכילו למנף את השינויים שמתרחשים בימים אלו יהפכו למובילי השוק של היום שיבוא אחרי המשבר.

הנה כמה עצות שיסייעו להפוך את האינקרמנטציה לטרנספורמציה :

ההזדמנות לשינוי התרבות :
שנים דיברנו על השינוי התרבותי שנדרש לצורך הטרנספורמציה הארגונית, והנה בבוקר בהיר אחד המציאות דחפה את כולם לדיגיטל עם או בלי רצון. רבים מבינים כיום שזה חבל הצלה וכמות המתנגדים פחתה משמעותית. זה הזמן להוביל את השינוי התרבותי שכל כך נדרש בכדי ליישם דיגיטל במעוזי ההתנגדות העיקריים בארגון.

אל תשאירו אף אחד מאחור :
את אוירת הסולידריות הכללית ששוטפת כרגע את העולם תביאו הביתה. זה הזמן לסייע למי שלא מכיר את הדיגיטל מספיק טוב, אך נאלץ להתמודד עם המציאות החדשה. UpSkill, ReSkill, Reverse Mentoring זה הזמן להניע את כולם קדימה יחד.

דיגיטציה ב Front & Back :
בשנים האחרונות השיח על חויית הלקוח דחפה בצורה משמעותית את הדיגיטליזציה בקצה הארגון. הנכסים הדיגיטליים, הרשתות החברתיות, ערוצי השירות ואנשי השטח, כולם זכו לכלים דיגיטליים חדשניים. אבל עכשיו כשפתאום יש קפיצה מאד משמעותית בפעילות בחזית הארגון, מרגישים ביתר שאת את ההזנחה ב Back Office. תהליכים שרצים בצורה מהירה בחזית נתקעים במערכות הישנות, בלוגיסטיקה ובתפעול מה שגורר פגיעה בחווית הלקוח. זה הזמן לחבר את הקצוות.

הזדמנות פז לשינוי תהליכים :
בהמשך ישיר לנקודה הקודמת, כולם רצים לאפליקציות, אתרים, מכירה און ליין...זום. אין ספק זו שעתם היפה. אבל ערוץ חדש למכירה או ערוץ חדש לנהל בו שיחת ועידה זו לא טרנספורמציה, זה עוד אפליקציה. זה הזמן לשנות תהליכים עסקיים מרכזיים, לקצר אותם, להעביר אותם תהליך של דיגיטציה שכולל בחינה מחדש של שרשרת הערך, היעילות והתוצרים שלה.

חשיבה אחרת, עיצובית :
תהליכי החשיבה שהובילו את הפעילות שלכם עד היום כנראה שלא יהיו רלוונטיים ביום שנצא לסוג של שגרה, אומנם החיים חזקים מהכל, והרבה ממה שראינו בשבועות האחרונים יעלם כלעומת שבא. אבל כל מה שנוח, חוייתי, יעיל ופשוט ישאר איתנו. למעשה כל העקרונות של מה שהוביל את יצירת הערך לפני משבר הקורונה יהיה תקף גם ביום שאחרי, רק שפוטנציאל החשיפה לקהלים חדשים הרבה יותר גדול היום. חשבו כמו מעצבים

The most elegant digital solutions are the simplest ones.

מכירה ושירות און-ליין (דיגיטלי).
נכון, ברור שכרגע הערוץ המרכזי אם לא היחיד למכירה און ליין הוא הדיגיטל, ולרבים נראה שניתן למכור רק מוצרים פיזיים בערוצים אלו. אך הרשת מלאה ביוזמות דיגיטליות ורעיונות ליצירה ומכירה של שירותים וערך. כרגע חלק הגדול בחינם (לאור תחושת הסולידריות) אבל מה שמתחיל עכשיו בקטן יכול להוך למודל עסקי אחר כך. קחו לדוגמא את כל עולם ה DIY מהבית. אין מעצבי שער, אין קוסמטיקאיות, אין פדיקור, אין מעצבי גינה (גננים), עכשיו עושים הכל לבד !! וזה הזמן להשתמש בידע שלכם ולהפוך לערוץ הכנסה. זה לא יהיה אותו דבר, אבל זה בהחלט יכולה להיות התחלה של משהו חדש. (מישהו אמר טרנספורמציה !?!)

איך העסק שלכם יראה ביום שאחרי, הרבה תלוי במה תעשו בימים אלו. את ההבדל בין אינקמנטציה לטרנספורמציה תרגישו רק 14 יום אחרי שכל המשבר יגמר  :-).

רק בריאות וחג פסח שמח.

 

אפילוג
(למי ששכח את הטקטס) :

וּלְפֶתַע פִּתְאוֹם הִפְרִיעַ קוֹלוֹ שֶׁל יֶלֶד קָטָן אֶת הַהֲמֻלָּה וְרַחַשׁ הֶהָמוֹן.

אַבָּא, קָרָא הַיֶּלֶד, אֲבָל הַמֶּלֶךְ עָרוֹם!

הָאָב הַנָּבוֹךְ הִתְאַמֵּץ לְהַשְׁתִּיק אֶת בְּנוֹ.

אוּלַם הַיֶּלֶד חָזַר שׁוּב, וְאָמַר בְּקוֹל רָם: אַבָּא, אֲבָל הַמֶּלֶךְ עָרוֹם.

אָז קִבֵּל כָּל הַקָּהָל אֶת הָאֹמֶץ לְהַכְרִיז בְּקוֹל רָם: אֲבָל הַמֶּלֶךְ עָרוֹם,

מֵרֹב הַרְגָּשַׁת הֲקָלָה שֶׁהִנֵּה כְּבָר אֵין עוֹד צֹרֶךְ לְהַעֲמִיד פָּנִים,

וּמִיָּד לְאַחַר מִכֵּן פָּרַץ הַקָּהָל בִּצְחוֹק רַב.

 

אוּלַם הַמֶּלֶךְ הִמְשִׁיךְ לִצְעֹד, עֲדַיִן מִתְקַשֶּׁה לְהוֹדוֹת בְּטָעוּתוֹ, הוּא חָס עַל כְּבוֹדוֹ וְהִמְשִׁיךְ לִצְעֹד.

אוּלַם סוֹף סוֹף צְחוֹק הַקָּהָל הַסּוֹחֵף שִׁחְרֵר גַּם אֶת הַמֶּלֶךְ מֵהַרְגָּשַׁת הַמּוּעָקָה שֶׁהָיְתָה לוֹ,

וּלְבַסּוֹף הָאֲסִימוֹן נָפַל גַּם לַמֶּלֶךְ וְאַף הַמֶּלֶךְ הֵחֵל לִצְחֹק!

אֵין בְּרֵרָה! עַכְשָׁו הוּא כְּבָר חַיָּב לְהוֹדוֹת בְּטִפְּשׁוּתוֹ!

הוּא צָחַק עַל טִפְּשׁוּתוֹ וְטִפְּשׁוּת כָּל הַסּוֹבְבִים אוֹתוֹ שֶׁגַּם הֵם פָּחֲדוּ לְהֵרָאוֹת טִפְּשִׁים,

עַל שֶׁנָּפַל בְּרֶשֶׁת נוֹכְלִים שֶׁהַפִּילָה בְּרִשְׁתָּהּ גַּם אֶת כָּל בְּנֵי עַמּוֹ,

עַד שֶׁהָיָה מוּכָן לוֹמַר שֶׁעָדִיף לְהוֹדוֹת בְּטִפְּשׁוּת, מֵאֲשֶׁר לְהִתְחַזּוֹת כְּחָכָם.

תגובות