×

למה הטרנספורמציה השיווקית כל כך חיונית ולמה דווקא עכשיו

blog
Amit-ProfilePic.jpg
תאריך פרסום : 11/02/2020
מאת : עמית קמה, בעלים, קמדיה דיגיטל בע"מ

את המאמר הבא אני כותב לקראת הגעתו לראשונה לישראל של גורו ה MarTech סקוט ברינקר, אז אני מתנצל מראש אם הוא ירגיש לכם קצת שיווקי. (והנה האזכור הראשון – סקוט מגיע לארץ להרצאה חד פעמית ב 18/03/202 במסגרת הכנס השנתי של המועדון).

ולעניינינו, MarTech למה דווקא עכשיו...

לצד הבאזז הגדול סביב הטרנספורמציה הדיגיטלית נולדו מושגים חדשים רבים. המשותף לכולם הוא דיפוזיה (פעפוע) של עולם המושגים הדיגיטלי אל תוך עולם המושגים הישן. כך קיבלנו את ה HealthTech, TechForGood, BioTech, AgriTech ודוגמאות רבות נוספות. לצדם כניסה מסיבית של טכנולוגיות לעולם הלקוח, החוויה והשיווק שזכו לפורטמנטו (Portmanteau צמד-מילים) המוכר MarTech ו AdTech.

למרות ש MarTech נגזר מהמילה Marketing + Technology, כל מי שעוסק כיום בתחום מבין שהעיסוק הפך להרבה יותר רחב מפעילות שיווקית בקצה העליון של המשפך המוכר. לתוך תחום שעסק במשך שנים רק ביצירת ביקושים, נוספו עולמות תוכן רבים החל ממכירה ישירה (בעיקר בערוצים דיגיטליים – איקומרס), שירות בערוצי הסושייל השונים או באמצעות כלים מתקדמים בנכסים שבאופן מסורתי מנוהלים על ידי השיווק, ועד לטכנולוגיות שימור ונאמנות. כאשר הכל עטוף בעולם חדש של דאטה, אנליטיקה, מדידה ולאחרונה גם בינה מלאכותית, ומכונות לומדות שנועדו לייצר איניבידואליזציה בעולם שבו בעיקר עסקנו בסיגמנטציה...

התעייפתם מהפסקה הקודמת...גם אני. אבל זו המציאות החדשה והמאד מאד גועשת של העידן בו ארגונים רבים נדרשים לבצע טרנספורמציה באופן שבו הם מנהלים את היום יום עם הלקוחות שלהם.

לתפוס את הגל במקום הנכון.

מי שעוקב אחר המאמרים שלי מכיר את המושג Fragmented Transformation, המצב בו רכשתם ערב רב של כלים וטכנולוגיות רק כדי למצוא את עצמכם שוב באותו מצב שהייתם, אך הפעם עם הרבה מאד בלאגן טכנולוגי.

האמת, אתם לא אשמים, מסתבר שזה דרכו של העולם הטכנולוגי. במאמר הבא של סקוט בבלוג שלו הוא עוסק בהייפ של השנים האחרונות סביב הטכנולוגיות השונות בתחום ה MarTech על גבי ה Hype Cycle של גרטנר.

כשעוצרים רגע לחשוב על זה, החיים של כל מי שעוסק בתחום הדיגיטל נראים בדיוק כך :
Image


המון המון רעש והייפ עם יציאת הטכנולוגיה לשוק, מאמרים, כתבות, פרסומים ופרסומות.
כנסים, כנסים,כנסים... (כן, כן גם עבדכם הנאמן שותף לחגיגה).
האמיצים הראשונים רוכשים את ההבטחה, אבל הטכנולוגיה לא עומדת בציפיות.
הכתבות השליליות רוכבות על גל התסכול של האמיצים. הציניקנים מצקצקים מהצד.
חברות נסגרות,טכנולוגיות נרכשות, הגל השני והמשופר יוצא לשווקים.
אימוץ איטי ושקט (הבאזז נגמר העבודה הקשה מתחילה).
הלקוחות מתחילים להרגיש את הערך הראשון מההשקעה בטכנולוגיה.

נשמע מוכר ? אני מניח שכן, אלא שבתחום חויית הלקוח והטכנולוגיה השיווקית הייפ רודף הייפ, והלופ מרגיש אינסופי. החוכמה (לפי דבריו של סקוט) היא לתפוס את המומנטום של הצניחה בציפייה בכדי לאמץ את הטכנולוגיה בדיוק בשלב בו הרוב מסיטים ממנה את המבט בגלל התהודה השלילית. כך תרוויחו יתרון על פני השוק כאשר הספקים כבר למדו מהגל הראשון של היישום ולפני שהטכנולוגיה הופכת לנחלת הכלל.

עושים סדר בבלגן.

לנו אנשי השיווק, דיגיטל וטכנולוגיה יש בעיה. אנחנו מאוהבים בהייפ, וכשהוא מתובל בטכנולוגיה קשה לנו לעמוד בפיתוי. כך יעיד ארגז המחשבים, טלפונים, וקונסולות משחק בארגז פינת החדר, וכך יעידו הקולגות בשולחן ההנהלה.

למרות הפיתוי הגדול, חלה עלינו אחריות לבחור את הכלים הנכונים בהלימה לאסטרטגיה העסקית של הארגון. אם בעבר אנשי הטכנולוגיה שדיברו שיווקית, או אנשי השיווק שדיברו טכנולוגית היו נדירים היום התחום מתפוצץ תרתי משמע.

Image

היכולת לבחור את הכלים המתאימים לאופי הפעילות הופכת לחיונית יותר מתמיד, אבל זה לא מספיק.

בעידן בו האופליין תומך באון-ליין ולהיפך, כאשר יש לכל נגיעה בשרשרת הערך השפעה משמעותית על תפיסת הלקוח, בזמן בו מותגים נלחמים על השליטה במידע ובערך אך בדרך יש להם ספקים, שותפים ומפיצים. קיימת חשיבות מכרעת לניהול נכון של האינטגרציה הטכנולוגית, שכן להוספת השכבות השונות של הטכנולוגיה בצורה לא מבוקרת יש פוטנציאל הרסני.

ולכן לא רק אוסף הטכנולוגיות חשוב, אלא בנייה נכונה, שיתוף וניהול זרימת המידע בין המערכות חיוניים להצלחת הפעילות השיווקית בעידן החדש. השטן נמצא בפרטים הקטנים והשגרה של כל מי שעוסק בתחום מורכבת מחיבור עדין של מערכות מרכזיות והיקפיות שלכולן מטרה מוצהרת אחת. להפוך את הפניה לאישית, חכמה ופרסונאלית.

Image

מתוך המאמר : Two themes for martech stack leaders: collaboration and integration.

ב 18 למרץ יגיע Scott Brinker לשתף אותנו מהניסיון האישי שלו כיצד החברות הגדולות בעולם בונות את אסטרטגיית ה Martech שלהם.

אז אם גם אתם מכורים להייפ ולטכנולוגיות חדשות, בואו ללמוד ממי שמוביל את התפיסת ה MarTech בעולם איך עושים את זה נכון.

לרישום ופרטים נוספים : כנס Transforming 2020


תגובות