×

הסיכון וההזדמנות העסקית של התפשטות הקורונה

blog
Amit-ProfilePic.jpg
תאריך פרסום : 09/03/2020
מאת : עמית קמה, בעלים, קמדיה דיגיטל בע"מ

בין הויכוח אודות ההגזמה או השאננות סביב התגובה בעולם,ובעיקר בישראל להתפרצות נגיף הקורונה (או COVID-19 לפרופסורים שבינינו) מתפתחת מציאות חדשה שיש שטוענים שההשלכות שלה ילוו אותנו עוד שנים רבות.
מה שנראה בתחילה כהתפרצות מקומית עקב התנאים המיוחדים שמאפיינים את הרפובליקה הסינית, הפך עַד מְהֶרָה לבעיה כלל עולמית. בזמן כתיבת שורות אלו (והמצב משתנה ברמה שעתית, למעשה בזמן כתיבת שורות אלו קפץ המספר ב 1500 נדבקים.) על פי הדשבורד שפותח על ידי אוניברסיטת ג'ונס הופקינס נדבקו בנגיף מעל ל 100,000 איש, ו כ- 3,400 מתוכם מצאו את מותם.

Image

נקודת המפנה בהתפרצות הוירוס התרחשה ב 24 לפברואר כשמספר הנדבקים בעולם חצה את מספר הנדבקים בסין, כשמוקדי ההתפרצות הם ב סין וקוריאה הדרומית (אסיה), איטליה (אירופה), אירן (המזרח התיכון). המדינות הנגועות מהוות כיום כ 40 אחוז מהפעילות הכלכלית העולמית, (על פי דוח שפורסם על ידי Mckinsey).
בעוד שבסין נראים סימנים ראשונים של התייצבות ובלימה (בעיקר בגלל צעדים קיצוניים שננקטו על ידי המשטר במדינה), בשאר העולם ההדבקה מחריפה כשהעיניים נשואות למרכז ודרום אמריקה. בשלב זה עדיין לא נראה פתרון באופק, והחרדה הציבורית גדלה לאור הצעדים החריפים שנוקטות רשויות הבריאות בעולם, זאת לצד שעורי התמותה שנראים בשלב זה גבוהים ביחס לשפעת העונתית (ביחס לכמות החולים כמובן).

מגפה כלכלית
את המשמעות של כפר גלובלי קטן, אנו חוויים בימים אלו ביתר שאת. ככל שהמגפה מתפשטת כך ההשפעה הכלכלית שלה מתרחבת. את הפגיעה המיידית מרגישות כיום חברות התעופה בכל העולם עם סגירת הגבולות בפני אורחים מבחוץ (אנשי עסקים או תיירים). כפועל יוצא, עסקי התיירות, ההסעדה והאירוח נפגעים, ובעקבותם כל מי שעוסק בפעילות הכוללת התכנסויות מסוגים שונים (כנסים, אירועי תרבות, ספורט וכו').

במאמר של מקינזי מסורטטים שלושה תרחישים מרכזיים שעשויים להשפיע על עסקים ברחבי העולם :

תרחיש ראשון : החלמה מהירה (עד סוף הרבעון הבא) – בלימה של התפשטות הנגיף, פתיחת הגבולות וחזרה של הפעילות הכלכלית לסדרה.
תרחיש שני : בלימה והאטה (אמצע רבעון שלוש) – הנגיף עדיין מתפשט אך מושגת בלימה והאטה. הכלכלה העולמית מתאוששת בצורה איטית.
תרחיש שלישי : מגפה עולמית – הנגיף ממשיך להתפשט בעולם, הגבולות נשארים סגורים והכלכלה העולמית נכנסת למיתון.


Image

למרות חוסר הודאות, רוב גורמי המקצוע צופים שהתרחיש השני או השלישי הם אלו שנאלץ להתמודד איתם ולכן רצוי שבעלי עסקים יבנו לעצם תוכנית הכוללת מתן מענה לצורכי העובדים, טיפול בשרשת האספקה בעיקר לארגונים בין לאומיים עם חשיפה גדולה לסין, איטליה ושאר המדינות בהן יש התפרצות חמורה, הכנת תזרים ראלי להתמודדות עם התרחישים הצפויים ובעיקר מתן מענה לדאגה המובנת של הלקוחות.

הערכות דיגיטלית להתמודדות עסקית – שעתם של מובילי הדיגיטל.
כאמור יש מספר גורמים מרכזיים שמשפעים ישירות על הפעילות העסקית כתוצאה מההתפרצות הנוכחית של נגיף הקורונה. ולמרות שלא ניתן יהיה לפתור את כל הבעיות העסקיות (בעיקר בעסקים אשר ההכנסה שלהם מבוססת על התקהלות או תיירות והאקו סיסטם שסובב אותה), שימוש נכון בטכנולוגיה דיגיטלית יכול לסייע לארגון להתמודד טוב יותר עם המשבר.

בארגונים גדולים ובין לאומיים קיימים צוותים ותוכניות מגירה שנשלפות בימים אלו. בארגונים אלו יש פרוטוקולים מסודרים לצמצום טיסות, עבודה מרחוק, רזרבות ניהוליות ותפעוליות, ומתן מענה ושירות ללקוחות החברה. בימים אלו ממש צוותי החרום בחברות הגדולות בעולם מתכנסים ומוציאים לפועל את תוכניות החרום.

אך רוב הארגונים בעולם הם ארגונים בינוניים וקטנים שאין ביכולתם להשקיע זמן בתוכניות מגירה מפורטות או באלטרנטיבות מוכנות מראש להתמודדות עם אירוע חרום, בטח לא אחד כזה שמתרחש פעם בעשור אם לא פעם במאה שנה.

ולכן בימים אלו, כאשר ההנהלה הבכירה של הארגון עסוקה בהתמודדות עם סוגיות כלכליות של תזרים והמשכיות עסקית, זו הזדמנות למובילי הטרנספורמציה, הטכנולוגיה והדיגיטל להציג אלטרנטיבות שיסייעו להנהלה לצלוח את המשבר הנוכחי. זו גם הוכחה נוספת לכך שארגונים שהחלו את תהליך השינוי הדיגיטלי ערוכים טוב יותר להתמודדות עם המשבר מאלו שעדיין יושבים על הגדר או גוררים רגליים.

שני מאפיינים מרכזיים למשבר הנוכחי, חוסר הודאות וקצב ההדבקה של הנגיף, ומכאן גם המגבלה על התנועה של האזרחים באזורי ההתפרצות המרכזיים (בגלל החולי) ובשאר המקומות בשל הרצון למנוע את ההתפרצות. ולכן המענה הדיגיטלי צריך לאפשר שגרה וירטואלית (עד כמה שניתן לכנות זאת שגרה).

Chinese Coronavirus Transforms Wuhan Into Eerie Wasteland | New York Post

אם כך, מה בכל זאת ניתן לעשות. שוב כמו תמיד, להתמקד באנשים (עובדים ולקוחות) :

עבודה מרחוק :
אם השכלתם להכין את הארגון מראש, יש לכם כבר בשגרת העבודה הארגונית סביבה דיגיטלית לעבודה מרוחקת של עובדים. כלומר גישה לשרותים החיוניים של הארגון בצורה מאובטחת ודיגיטלית. הצפי הוא שבשבועות הקרובים נראה יותר ויותר ארגונים שדורשים מהעובדים שלהם להישאר מהבית ולהתחבר לחברה בכדי להמשיך לקיים את שגרת העבודה והפעילות העסקית. ככל שיותר שירותים ארגונים נחשפו לעבודה מרוחקת כך הארגון יוכל לשמור על רציפות עסקית.

קולבורציה ומפגשים וירטואליים :
כל חברה שמקיימת פעילות בין לאומית מורגלת בישיבות באמצעות שיחות ועידה או ועידות בוידאו. אך לא כולם מורגלים לצורת עבודה זו, בעיקר בארצנו הקטנה שמורגלת במפגשים פרונטאליים פשוט כי אנחנו במרחק של שעה נסיעה מכל פגישה (או לפחות כך היה טרם עידן הכבישים הפקוקים). שימוש בכלים כמו Zoom Video, Skype, Zoho Meeting, GoToMeeting עשויים לסייע בפעילות הארגונית כל עוד קולגות הנמצאים בבידוד בבייתי או שהחבר נמצא באזורי התפרצות (שנקווה ולא יהיו בישראל).

כנסים וירטואליים וובינארים :
הקולגות שלי ביפן מספרים שמתחילת המשבר הם מקיימים את מפגשי ה CDOCLUB בצורה דיגיטלית באמצעות וובינארים ופלטפורמות לכנסים וירטואליים. וההצלחה רבה אל מול המשבר איתו מתמודדים. בעולם, תחום המפגשים הוירטואליים / דיגיטליים הרבה יותר מפותח מבארץ, שוב בגלל המרחק וחוסר היכולת לטוס מקצה לקצה לצורך השתתפות בכנסים. בארץ זו נראית לי הזדמנות פז להרגיל את הקהל לפורמט החדש ישן.

ערוצי מכירה דיגיטליים (eCommerce) :
חוסר הודאות והלחץ של הלקוחות מצמצם את הצריכה ברצפות המכירה ומגדיל משמעותית את הרכישה בערוצים הדיגיטליים. מי שהשכיל לפתח ערוצים נוחים ומשמעותיים נהנה מהסטה של רכישה מהערוצים המסורתיים לאלו הדיגיטליים. בחלק מהמקרים כפי שאנו רואים בימים האחרונים זה מכניס אל מעגל הרוכשים גם לקוחות שעד כה לא נהגו לרכוש בדיגיטל וכיום עושים זאת בכדי להימנע מהגעה לחנויות הפיזיות. בסין לדוגמא הקמעונאים בעלי ערוצי המכר הדיגיטליים מדווחים על זינוק של בין 250 ל 600 אחוז ברכישות און-ליין.

מענה לוגיסטי ושילוח לבית הלקוח (Last Yard) :
להקים מדפים דיגיטליים הרבה יותר פשוט מבעבר, הטכנולוגיה מבוססת וידע רב נרכש בשנים האחרונות. בתקופה בה התנועה לאתרי המכר גוברת בצורה אורגנית האתגר המשמעותי עובר לקצה שרשרת הערך. ארגונים רבים ללא ניסיון בלוגיסטיקה של Item By Item מוצאים את עצמם מתמודדים בשטח לא מוכר ועם לוגיסטיקה חדשה של אספקת מוצרים בודדים או מארזים וחבילות ישירות לבית הלקוח. זה הזמן למצוא את הפרטנר המתאים שיכול לתמוך בפעילות שלכם, בעיקר בימים שהרבה יותר מורכב למצוא את השליחים שיהיו מוכנים להסתובב כשכולם סגורים בבית.

לבסוף הוירוס יעלם, שינוי דפוסי ההתנהגות כאן להישאר.
למרות שעדיין מוקדם להעריך כמה זמן ימשך המשבר, מומחים רבים טוענים שדפוסי הפעילות החדשים ישארו זמן רב לאחר היעלמות הוירוס. קהלים רבים וחדשים שלא היו מורגלים ברכישה בערוצים דיגיטליים מאמצים דפוסי רכישה חדשים ובסבירות גבוהה ימשיכו לרכוש בעתיד בערוצים אלו בתמהיל כזה או אחר. חברות שבשל הנסיבות ירחיבו את ערוצי העבודה והקולבורציה הדיגיטלית ימשיכו לאמץ דפוסי עבודה אלו גם בעתיד. ולמרות הנסיבות השליליות יתכן ומתרחשת כיום הזדמנות להתפתחות ושינוי דיגיטלי שהיה קשה להניע בעבר.

אך יותר חשוב מבכל שמרו על בריאותכם ועל בריאות העובדים שלכם. מאחל לכולנו שהמשבר יחלוף במהרה ונחזור לשגרה.



תגובות