×

מעצבים יחד חדשנות

blog
nl_MiriGrisaro.jpg
תאריך פרסום : 28/07/2020
מאת : מירי גריסרו, מומחית באסטרטגיה ושינוי, מנחת סדנאות DESIGN THINKING,

ה-NEW NORMAL מזמן לנו הזדמנויות לשינויים במיקוד הארגוני ושיפור בתחומים ונושאים שעבדו לנו עד כה אך זקוקים לשדרוג או חשיבה מחדש. במילים אחרות אנו מחפשים חדשנות.

מהם התנאים לחדשנות ארגונית?

1. רעיונות מעולים –בכדי להגיע לרעיונות מעולים רצוי להגדיר שאלת אתגר משמעותית, הדורשת את חוכמת הרבים ומשלבת דיסיפלינות שונות בארגון, לא תמיד קל לנהל דיון עם תפיסות עולם שונות, אך משתלם מאוד בטווח ארוך.

2. מינימום סיכונים ועלויות – חדשנות כרוכה בסיכון, על מנת להוריד את הסיכון, יש לייצר מערך בדיקה מהירה של היתכנות הרעיונות. האתגר הוא להיפרד מהרעיונות שלא עובדים בזמן, על מנת לשמור אנרגיה ומשאבים לרעיונות האחרים בסל האפשרויות.

3. יישום החדשנות בארגון - הדרך הבטוחה ביותר לזכות בתמיכתם של העובדים והמנהלים בשינוי, היא לערב אותם בתהליך יצירת רעיונות.
אחת הדרכים האפקטיביות לעורר חדשנות בארגונים היא על ידי מתודולוגיית DESIGN THINKING, אשר שמה את הלקוחות במרכז , משתפת את העובדים והמנהלים, שומעת את קולם וכל זאת באמצעות תהליך קצר ויעיל.

מה זה DESIGN THINKING ?
Image
המתודולוגיה המובילה בעולם לפתרון בעיות עסקיות מורכבות, פיתוח וייעול שירותים ו/או מוצרים והנעת חדשנות מבוססת על חוכמת הרבים.
באמצעות Design Thinking נוכל לראות את העולם מזווית הראיה של הלקוחות שלנו כפי שהם חווים את הממשקים עם הארגון שלנו, המוצר, האנשים והטכנולוגיות.
כוחה של המתודולוגיה

מרבית בני האדם מונעים על ידי פחד מטעויות, ולכן הם מתמקדים יותר במניעת טעויות מאשר ניצול הזדמנויות. הם בוחרים בחוסר מעש ולא בפעולה כאשר בחירה עלולה להסתכן בכישלון.
אולם לא נוכל להגיע לחידושים ללא פעולות ובחירה, לכן "בטיחות פסיכולוגית" חיונית.
האביזרים הפיזיים, המתודולוגיה והקבוצה ב-DESIGN THINKING מספקים תחושת ביטחון, ועוזרים לייצר חדשנות ולהוריד סיכונים על ידי גילוי צרכי הלקוח, יצירת רעיונות ובדיקת רעיונות.

מדוע משתמשים ב- POST-IT בסדנה?
השימוש ב-POST IT גורם למשתתפים להרגיש שהכל הפיך, בר שינוי וניתן להתאמה יחד עם התובנות והמציאות שמשתנה.

Image

להיכנס לדמות של הפרסונה

חשיבה עיצובית מתחילה באמפתיה, במיקוד אנושי עמוק, על מנת לקבל תובנות העשויות לחשוף דרכי ראייה חדשות ובלתי מנוסות, ודרכי פעולה שיכולות להביא למינוף לארגון.

הכוונה היא "לחיות" את הפרסונה, להסתכל עליה מכמה זוויות, "לפגוש" אותה במטרה להבין לעומק את הרצונות והצרכים הסמויים שלה, כאלו שלא מגלים במחקרי שוק.

אך שם האתגר לא נעצר, מכאן הופכים את מטריצות הידע לתובנות ע"י תהליך מובנה של אינטגרציה בין הפרסונות צורכיהן ורצונותיהן.

שלב הרעיונות היצירתיים

לאחר שהבנו את הצרכים והאתגרים של הלקוחות שלנו, השלב הבא הוא למצוא פתרונות יצירתיים, בעזרת עבודה אישית של המשתתפים ועבודה קבוצתית.
חשוב להקדיש לשלב זה זמן כדי שהרעיונות היצירתיים יעלו (לא תמיד הם מגיעים ראשונים בסדר הופעתם).
כל המשתתפים משתפים את הרעיונות שלהם, חושבים האם ניתן לאחד רעיונות, לשלב רעיונות ועוד. האתגר הוא להיפרד מהתפיסה של "רעיון שלי, רעיון שלך" ולהסתכל על המטרה האמיתית: רעיונות יצירתיים מותאמים צורכי לקוח.

השלב האחרון הוא תעדוף של הרעיונות בשיקולי עלות תועלת (ROI) והחלטה מה ניתן ליישם בטווח הקצר, הבינוני והארוך.

שלב היישום

שלב היישום הוא בעזרת "אבי טיפוס" זולים וזריזים מכיוון שמדובר במוצר שאינו מוגמר, חוסר השלמות של המוצרים מזמן אינטראקציה ונותן למשתמשים אופציה להוסיף/להזיז חלקים במוצר או בשירות.

לדוגמא, הפריסה של בניין משרדים רפואי חדש של חברת Kaiser Permanente נבדקה על ידי תליית סדינים מהתקרה כדי לסמן קירות עתידיים. אחיות ורופאים הוזמנו ליצור אינטראקציה עם אנשי צוות שמילאו את תפקידם של המטופלים ולהציע כיצד ניתן להתאים חללים על מנת להקל על הטיפול בצורה טובה יותר.
ניסוי וטעייה בעולם האמיתי הם דרך חיונית להעריך רעיונות חדשים ולזהות את השינויים הדרושים בכדי להפוך אותם לשמישים.
בדיקות כאלה מציעות ערך נוסף ופחות ברור מאליו: הן עוזרות להפחית את הפחד הרגיל המובן של העובדים והלקוחות מפני שינוי.

מה ה-(ROI (Return On Investment לתהליכי ה-DESIGN THINKING?

Forrester® פרסמו לפני כשנה מודל (TEI) המנתח 25 קריטריונים ל-ROI עבור תהליכיDESIGN THNKING בארגונים.
להלן טעימה מהקריטריונים:
עלויות ארגוניות: תמיכה במנהלים בתהליך, עלות מנחי סדנאות, מעצבים, מומחי תקשורת ועוד
תועלות ארגוניות: שינוי בעבודת הצוותים ומיפוי התוצאות הכספיות כתוצאה משינויים אילו.
בשורה התחתונה המסקנה היא שתהליכי DESIGN THINKING ניתנים למדידה במושגי ROI
והבשורה היא שחשיבה עיצובית יכולה לספק החזר ROI של 85% ומעלה.

כיצד ה-DESIGN THINKING גורמת לנו לשינוי בצורת החשיבה?

החוקרת Jeanne Liedtka בבית הספר למנהל עסקים באונ' וריג'יניה חוקרת את תחום ה-DESIGN THINKING כ-10 שנים.
אחת השאלות החשובות במחקר שלה, היא כיצד מיישמים חדשנות ותהליכי שינוי בעיקר בארגונים גדולים ומורכבים.
התשובה נעוצה בכך שכל שלב בתהליך ה- DESIGN THIKING גורם למשתתפים בו להבנות מיומנות אחרת, לשנות דפוסים ולצמוח.
כתוצאה מכך בתהליך מוסדר, ארוך טווח ומתודלוגי לשנות פרספקטיבה, שיח ואינטגרציה ולבסוף דפוסי חשיבה.
כל השינויים הללו ניתנים למדידה, כך שה-ROI מתאפשר בארגונים כאשר המשתתפים והארגון חווים שינוי ולעיתים טרנספורמציה.

Image

לסיכום
במתודולוגיית DESIGN THINKING יש את הפוטנציאל לייצר חדשנות בצורה טובה, אפשרות לרעיונות מעולים הנובעים מצרכי הלקוחות, סיכון ועלויות נמוכות ומוטיבציה של המנהלים והעובדים ליישום. במאמר הבא נדבר על איך design thinking יכול לסייע במיתוג אישי.

תגובות