×

עתיד האיקומרס, והוא בכלל לא בשליטתכם.

blog
Amit-ProfilePic.jpg
תאריך פרסום : 21/10/2021
מאת : עמית קמה, בעלים, קמדיה דיגיטל בע"מ


הכותרת המקורית של הרשומה הבאה הייתה "כנס האיקומרס שלא הפסדתם" אבל הוחלט על ידי המערכת (שלי עם עצמי) להיות יותר קולגיאלי, כי אני יודע כמה קשה לגרום לנו הישראלים להוציא כסף על תוכן איכותי, ולכן מארגני האירוע המדובר "נאלצו" לייצר לנו ליינאפ של הרצאות מכירה בזו אחר זו מדברי הפתיחה ועד לסגירת הוועידה.

כן, כן אני יודע שאתם מסננים לעצמכם בלב...נו מה הוא חשב לעצמו...אלו הכנסים "המקצועיים" בישראל.

אז לא, לא באמת הלכתי ללמוד דיגיטל ואיקומרס, את זה אני עושה כל יום כל היום, הלכתי לוודא שאכן בביצה הקטנה שלנו כולם מדקלמים את אותם מנטרות : חווית הלקוח הטובה ביותר, ה last Mile המדוייק ביותר, מלא מלא פרסונליזציה וכן גם המרקטפלייס איכשהו חזר למיינסטרים של ההייפ השיווקי בעודו מככב בפועל כבר מעל לעשור (נדמה לי שאתם מכירים, איזה בחור בשם בזוס שהקים איזה אתר כזה חדשני שהצליח לו).

אז כאמור, לא היה צדיק אחד בסדום שיעמוד על הבמה ששילם עליה ממיטב כספו ויתרום לנו מניסיונו ותבונתו (מישהו אמר אוקסימורון). אז הנה באתי לישועה צנוע שכמוני :-)

המינימום שבלעדיו אתם עוד מדף.

ראשית בואו נוריד מהשולחן את המינימום הנדרש כדי לשחק איקמורס במגרש של הגדולים. הרי התעשייה כולה התבגרה, הטכנולוגיה הבשילה והצגה של מוצר על מדף דיגיטלי כבר לא משגעת את הדופמין כמו פעם. אז הנה המינימום ההכרחי ברשימה מהירה (וקצת צינית שיהיה מעניין) : מובייל קומרס – כלומר אתרי איקומרס שממש עובדים במובייל (Mobile First), נו ברור למי יש חשק לפתוח מחשב כאשר שדון הבזבוזים מתעורר !

אתר מהיר – כל כך בסיסי שעוד לפני שהלקוח ינטוש בגלל טעינה איטית, גוגל יענישו אותנו בדירוג מביש.

דאטה – על חמצן שמעתם, אז כן בלי דאטה ואנליטיקה אתם כמו דג מחוץ למים !!

צ'ק אאוט מהיר ומגוון – הלקוחות כל כך להוטים למסור את כספם שכל שדה או קליק בדרך לתשלום שולח אותם לאתר המתחרים. ועל גיוון באפשרויות התשלום כבר שמעתם ??

ניהול הלוגיסטיקה וה Last Mile - באמת צריך להסביר לכם שלאחר הרכישה המוצרים גם צריכים להגיע ללקוח בזמן שהבטחתם, עם התכולה הנכונה, ובחתיכה אחת שלמה !!

נוהל החזרות, שקיפות, שירות מצויין – נו באמת, אתם לא מצפים ממני להרחיב, נכון !!

פרסונליזציה – נו טוב, אני אסביר. היכולת להציג ללקוחות שונים על בסיס ההתנהגות והפרופיל שלהם מוצרים שרלוונטיים אליהם (למען ההגינות, לסגמנט אליו הם משתייכים). – כבר מזמן כל כך קוֹמוֹדִיטִי (commodity), אז אם לא שמעתם עדיין – תנחיתו את החללית !!

מרקטפלייס – מכירים ? נו זה שהרבה מוכרים יכולים למכור להרבה קונים, מישהו יכול להסביר לי למה הסייד-גיג של בזוס פתאום חזר והפך לבאזוורד של השנה ??

חווית לקוח – טוב עכשיו באמת הגזמנו, עוד סעיף ואני מוסיף גם טרנספורמציה דיגיטלית. אז בואו נעצור כאן.

אז סגרנו את המובן מאליו. אם אתם עוסקים באיקומרס הרשימה הנ"ל צריכה להיות מתוייגת ומאופסנת במגירה התחתונה במשרד שלכם. עכשיו בואו נעבור לכיף האמיתי, מגמות העתיד באיקומרס. .

מציאות מוגברת מהנוחות שבסלון:

נתחיל בנושא המלהיב ביותר (לדעתי) תחום המציאות המעורבת (Mixed Reality), המשלב את המציאות המדומה (VR) והמציאות הרבודה (AR) כבר מזמן עבר את שלב הגימיק. אם ניקח את השוק האמריקאי כאינדיקטור לעתיד לבוא, אז אחד מכל 3 אמריקאים עושה שימוש לפחות אחת לחודש ב-מציאות מדומה או רבודה. זו הסיבה ש Virtual Commerce נראית כאחת המגמות החמות לשנים הקרובות.

  Image

יש לומר את האמת, הטכנולוגיה קיימת כבר מספר שנים, והשוק ממתין שהיא תהפוך למספיק נפוצה בכדי לממש את הפוטנציאל שלה. אבל כבר היום יש כמה דוגמאות מצויינות להרחבת המציאות כחלק ממגמה רחבה יותר לאפשר ללקוח לחוות את המוצר הכי קרוב שניתן למימד הפיזי.

את האפליקציה של איקאה כולם מכירים, זו אחת הדוגמאות הנפוצות לשימוש במציאות הרבודה.


בדיוק על אותו עיקרון, הרחיבו ב Warby Parker את הרעיון שעומד בבסיס המודל העסקי שלהם למדידה של משקפיים ובחירת מסגרת באותה טכנולוגיה של מציאות הרבודה.


אך גם תחום המציאות המדומה מתפתח במהרה, עם חנויות קונספט ופופאפ וירטואליות אשר מטרתם להרחיב את החוויה של הרוכש מהמרחב הפיזי לוירטואלי. הדוגמה הבאה מציגה רכישה בחנות וירטואלית של עליבאבא:

Image 
או חוויה מלאה של חנות פיזית במציאות מדומה :

 

מציאות מוגברת מהנוחות שבסלון:

המגמה הבאה פשוטה בדיוק כפי שהיא נשמעת. רכישה של מוצרים בחנויות און-ליין באמצעות פקודות קוליות תוך שימוש בעוזרות אישיות ורמקולים חכמים. זו גם אחת המגמות המתפתחות ביותר בעולם.

זה בעצם חלק משינוי הרבה יותר רחב בו ארגונים לומדים לנהל שיח דו צדדי עם הלקוחות שלהם מה שזכה עד לא מכבר לבאזז : The Conversional Organization.

הדוגמא הבאה ממחישה כיצד רכישה באמצעות קול הופגת לפשוטה, מקטינה משמעותית את החסמים בדרך לרכישה:



גם במקרה זה הטכנולוגיה קיימת כבר מספר שנים והמכשול העיקרי הוא האמון של הרוכשים בערוץ ובמותגים שמפעילים אותו. אך ככל שהזמן עובר ורכישה בערוצים דיגיטליים גדלה, כך גם גדל האמון של הלקוחות במותגים מולם הם פועלים בערוצים החדשים. הנוחות שבשימוש בערוצים קוליים במיוחד למוצרים מתכלים בהם יש רכישה חוזרת מנצחת בסופו של יום את החשש של הלקוחות מאי קבלת המוצרים שהוזמנו.

Social Commerce:

בניגוד לפרסום ממומן ברשתות החברתיות, סושיאל קומרס עוסק במכירה ישירה דרך הפלטפורמה, כלומר סגירת המעגל כולה מתבצעת מחוץ לנכסים הדיגיטליים שלכם. נכון, גם זו מגמה בת למעלה מעשור שהתחילה בפברואר 2007 עם ניסוי של פייסבוק לגרום לנו לרכוש מתנות לחברים שלנו דרך הפלטפורמה. מאז התחום רק מתרחב וגדל. Image
אינסטגרם נכנסה לזירת הסחר הדיגיטלי ב יוני 2015 עם כפתורי הרכישה, וב אוקטובר 2017 שופיפיי השיקה אינטגרציה למכירה ישירה באמצעות אינסטגרם (ושאר הרשתות החברתיות), כיום לכל רשת שמכבדת את עצמה החל מטוייטר דרך פינטרסט יש ערוץ מכירה ישירה של מוצרים ללקוחות.

Image

Social Commerce:

על ה האשטאג #TikTokMadeMeBuyIt שמעתם ? זו תמצית המגה טרנד שמאיים לשנות בצורה חסרת תקדים את כל תפיסת האיקומרס כפי שאנו מנהלים אותה כיום. כרגיל בבסיס מודל פשוט של פה לאוזן שעבר טרנספורמציה לרשתות החברתיות ומקבל דחיפה משמעותית מהפלטפורמות עצמם. המלצות ואפילו מכירה של מוצרים על ידי לקוחות אחרים כמוני. המוצר של מותג מוכר, ההמלצה של יוצר הוידאו או פוסט וכולם מרוויחים.
Image
זו העוצמה האמיתית שמתפתחת בשנה האחרונה בעיקר על ידי אינסטגרם וטיק-טוק. מותגים כבר זיהו שלא רק כוכבי רשת (KOL) הם מפרסמים פוטנציאליים, וכך הפכנו כמעט כולנו למפרסמים בפועל, חלק מהמשתמשים כבר זיהו את המודל וממש בנו לעצם עסק קטן של הפניות (Referrals), התמריצים לא איחרו להגיע וכיום כמעט כל פרופיל בעל אלפי עוקבים הופך למפרסם בפועל כשבדרך הוא גורף הכנסה יפה מחשיפות וקידום מוצרים.

זו העוצמה האמיתי של ה Social Commerce והשליטה בה הרבה יותר מורכבת (ויש שטוענים שלא באמת קיימת בקנה מידה כזה). .

Headless Commerce - חסר-ראש אחד, לשלוט בהם כולם:

האמת הכותרת נשמעת הרבה יותר טוב באנגלית – One Headless to rule them all.

Image

אם הגעתם עד לכאן אתם כבר מבינים שתחום האיקומרס פרץ את גבולות אתר או אפליקציית המכר שלכם. אפילו הפלטפורמות הדיגיטליות הגדולות הופכות לחצר קטנה אל מול הפוטנציאל העצום והמגוון שניתן למכור בו כיום מוצרים. הנה רק רשימה קצרה : חניות וירטואליות, מרקטפלייסים, משקי מציאות רבודה שעוד שניה מגיעים, עוזרות אישיות, רמקולים חכמים, מקררים או דיספנסרים מבוססי IoT, ומכירה בעשרות רשתות חברתיות שונות – פינטרסט, פייסבוק, אינסטגרם, טוויטר, לינקדאין, טיקטוק, סנאפצ'ט (מציאות רבודה) ועוד ועד.

זו המגמה המובילה כיום בעולם, אתר האיקומרס שלכם יהפוך לתשתית אשר תשרת את כל הערוצים והפלטפורמות השונות בעוד שהמדף הדיגיטלי בנכס הדיגיטלי שלכם פשוט יהפוך לטיפה בים של ערוצי מכירה.

לעזרתנו מגיע תפיסה טכנולוגית שהיא למעשה שילוב של מספר טכנולוגיות שונות שזכתה לשם Headless Commerce – ללא ראש, משום שזו למעשה מערכת ניהול שאין לה רק ראש (FrontEnd) אחד –אלא עשרות רבות של ערוצים שונים אשר מקבלים באמצעות ממשקי API תוכן מותאם לאותו ערוץ בצורה קולית, ויזואלית, תלת מימדית ועוד.

תגיות
  • אסטרטגייה
  • דיגיטל
  • איקומרס

תגובות