×

מצב הטרנספורמציה הדיגיטלית לשנת 2021 – חלק א'

blog
Amit-ProfilePic.jpg
תאריך פרסום : 30/12/2021
מאת : עמית קמה, בעלים, קמדיה דיגיטל בע"מ

אז עונת הסיכומים שוב כאן והשנה, את הסיכום אני מציג לכם במשכננו החדש, כחלק מאתר קמדיה המחודש.

זו כבר מסורת (שלי לפחות) לבחון את המגמות המרכזיות של הטרנספורמציה הדיגיטלית בשנה שחלפה דקה לפני שצוללים לטרנדולוגיה הצופה את המהפכות ש"מאיימות" לשנות את חיינו בשנים הקרובות.

מבלי לשים לב, זו השנה השמינית שאני נעזר בסקר הטרנספורמציה הדיגיטלית של Altimeter לגיבוש התובנות המרכזיות לסיכום השנה.

עד לפני שנתיים הסקר והסיכום נכתבו ונערכו על ידי בריאן סוליס שידע לחדד ולנתח באופן מדוייק את מה שהיה ולצפות באופן מעורר השראה את מה שעוד יהיה. מאז בריאן עבר ל- Salesforce שם הוא מונה למנהל החדשנות הראשי, והסיכום של Altimeter נותר בעיקר כסקר ודוח מצויין להבנת הלך הרוח של מי שמנהלים טרנספורמציות דיגיטליות כבר קרוב לעשור.

עולם שכולו דיגיטלי.

לאחרונה יצא לי לשוחח עם כמה קולגות ממועדון ה- CDOCLUB בעולם, בעוד שבארצנו הקטנה שרפנו את המושג טרנספורמציה דיגיטלית עד כדי כך שהמושג הפך להיות חסר משמעות, מאוס, מבלבל ובעיקר מאכזב, בעולם התפיסה עדיין מהווה מנוע משמעותי להתפתחותן של חברות עיסקיות. עם זאת, כמו בכל תחום אחר בו אנו עוסקים קרוב לעשור, ההתפתחות התפיסתית והטכנולוגית משנות בצורה משמעותית את האופן שבו חברות תופסות את המושגים טרנספורמציה ודיגיטל.

כבר כמה שנים שאנו מדברים על היום שבו הכל יהיה דיגיטלי והחלק של הטרנספורמציה יהפוך לחסר משמעות. את הזריקה המשמעותית קיבלנו דווקא על ידי המגפה הגדולה ביותר שידעה האנושות במאה השנים האחרונות, מגפה שיצרה ביקוש חסר תקדים ל-"נוכחות דיגיטלית תחילה", כלומר כל פעילות עסקית אשר פונה ללקוחות, עובדים או כל בעל עניין אחר של הארגון (מפיצים, ספקים, משקיעים כו') צריכה לתת מענה מלא בכלים וערוצים דיגיטליים כמענה ראשוני ובסיסי לפעילות העסקית.

נראה שעידן ה “Everything Digital” נמצא ממש כאן.

המובילים הדיגיטליים חושבים על טרנספורמציה אחרת.

הרעיון של מובילים דיגיטליים אינו חדש, כבר לפני שבע שנים היה ברור שיש חברות שמבינות את היתרון שבמהפכה הדיגיטלית והלכה למעשה מובילות שינוי כשארגונים אחרים נגררים אחר המגמות המובילות והבאזז. בדוח של Altimeter לשנת 2021 ניתן לראות בבירור לאורך כל תוצאות הסקר את הפער בתוצאות העסקיות בין הארגונים המובילים דיגיטלית לכל השאר.

אומנם בעידן הנוכחי בטח לאור התפרצות מגפת הקורונה, אין חברה שאינה מבצעת מעבר משמעותי כזה או אחר לערוצים דיגיטליים, אך היתרון של ארגונים המובילים מובהק, והוא אינו קשור רק להשקעה הכספית ולטכנולוגיה שהוטמעה בארגון, אלא לאופן החשיבה והניהול של תהליכי הטרנספורמציה החל משלבי הגדרת היעדים, תעדוף חכם של ההשקעה בחדשנות ודיגיטציה, ולבסוף ניהול נכון של תהליכי אימוץ הטכנולוגיות ונהלי העבודה החדשים.

בכדי להבין כיצד ארגונים מובילים דיגיטלית חושבים אחרת, נעמיק בתובנות הבולטות בתוצאות הסקר של Altimeter:

מובילים דיגיטליים ממוקדים בטרנספורמציה שמניבה צמיחה עסקית

באופן מסורתי תהליכי הטרנספורציה מתחלקים לשני מרכיבים עיקריים: טרנספורמציה לצורך חיסכון כלכלי והתייעלות, וטרנספורמציה לצורך צמיחה וחדשנות.

בדוח הנוכחי וגם במחקרי עבר, ניתן להבחין בבירור בפער שיצרו הארגונים שהשקיעו בטרנספורמציה לצורך חדשנות וצמיחה עסקית, לבין חברות שמיקדו את הטרנספורמציה הדיגיטלית שלהם בחיסכון והתייעלות באמצעות טכנולוגיה.

Image
בעוד שארגונים מובילים דיגיטלית מיקדו את היעדים הארגוניים שלהם ביצירת מודלים עסקיים, מוצרים ושירותים חדשים, הארגונים שעסקו בחידוש הטכנולוגיות הארגוניות וצימצום עלויות מצאו את עצמם במרדף תמידי אחר המובילים הדיגיטליים.

מובילים דיגיטליים מודדים צמיחה ולא רק יעילות

בהמשך ישיר לנקודה הקודמת, מובילים דיגיטליים מודדים את הצמיחה שלהם הלכה למעשה ולא רק מדדים של יעילות. למעשה, תובנה זו נוגעת באחד האתגרים המרכזיים בעולם הטרנספורמציה הדיגיטלית, כיצד מודדים את הצלחתה. מכיוון שלטרנספורמציה הדיגיטלית פנים רבות, יש לה גם מדדים רבים, לא כולם בעלי ערך וברוב המקרים אלו מדדים "רכים" שקשה למדוד.

בעוד שארגונים רגילים ממקדים את יעדי ההצלחה שלהם במדדים הקשורים לייעילות או התייעלות, מובילים דיגיטליים מצליחים לקשור באופן מובהק (מבוסס נתונים) בין היוזמות הדיגיטליות למדדים שמציגים בארגון צמיחה. לדוגמא מדדי תזרים מזומנים, צמיחה גאוגרפית, כמות לידים , המרות, מכירות ועוד.
Image


מובילים דיגיטליים מבינים שזה מסע ומתחילים אותו מוקדם

כפי שכבר ציינתי בפתיח, הטרנספורמציה הדיגיטלית איתנו כבר כמעט עשור, אך ברוב הארגונים בעולם התהליך עדיין צעיר, 65% מהמנהלים שענו לסקר ציינו שהם נמצאים בתהליך פחות משנתיים.
מצד שני, מנהלים שהצהירו כי הארגון שלהם עמד ביעדי הטרנספורמציה הדיגיטלית שהם הגדירו לעצמם, ציינו שהתהליך ערך לפחות 4 שנים ובמקרים רבים אפילו יותר.
מכאן עולות שתי מסקנות עיקריות:
1) כפי שציינו עוד מראשית ימי השיח על טרנספורמציה דיגיטלית, היה ברור שמדובר במסע ארוך שהארגון צריך לעבור.
2) לאור כך, ארגונים שמתחילים את המסע הזה מוקדם יותר מגיעים אל היעדים שהם הגדירו לעצמם לפני המתחרים, וכך שומרים על מובילות עסקית בשוק בו הם פועלים.
Image


מובילים דיגיטליים רואים תוצאות חיוביות מהר יותר 
מי שעוסק בטרנספורמציה דיגיטלית יודע שזה תהליך שצובר אנרגיה. המכשולים הראשוניים קשים, אך לאחר שעוברים את המשוכות הראשוניות התהליך מתחיל לקבל חיים משלו.
הידע של העובדים צומח במהרה שכן הוא מחלחל בתוך הארגון בין העובדים השונים, פתאום כולם רוצים להיות דיגיטליים וכל המנהלים רוצים להוביל את השינוי. התרבות הארגונית מתפתחת בכדי לתמוך בתהליכי העבודה החדשים, והתשתיות הארגוניות מותאמות יותר לחדשנות ופעילות עסקית אג'ילית. 
בשלב זה מודלים עסקיים חדשים מתפתחים מהר יותר ונקלטים בצורה פשוטה יותר בארגון. הטכנולוגיה זמינה ומספיק גמישה להתמודד עם שינויי שוק או התנהגות לקוחות.
התוצאה היא שקל יותר להנהלת הארגון לעמוד ביעדי הטרנספורמציה הדיגיטלית, ובתוצאות העיסקיות שהארגון הגדיר לעצמו.

Image


תגיות
  • אסטרטגייה
  • טרנספורמציה דיגיטלית
  • דיגיטל
  • שיווק
  • חוויית הלקוח

תגובות